• بررسی ارتباط bmi مادر قبل از بارداری و پاریتی با تغییرات وزن و bmi شش ماه پس از زایمان در مادران مراجعه کننده به بیمارستان جواهری و سایر مراکز وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 623
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: ارتباط بین حفظ وزن بعد از زایمان و bmi مادر قبل از بارداری و پاریتی بحث برانگیز است. حفظ وزن افزایش یافته در طی بارداری می تواند یک عامل مهم در عوارض مرتبط با چاقی باشد. این مطالعه جهت تعیین تاثیر bmi مادر قبل از بارداری و پاریتی بر روی تغییرات وزن و bmi شش ماه پس از زایمان انجام شد.

    روش بررسی: در مطالعه توصیفی-طولی، 503 زن زایمان کرده 15 تا 45 سال که زایمانی ترم و بدون عارضه داشتند و منحصرا تا شش ماه پس از زایمان، از شیر خود جهت تغذیه فرزندانشان استفاده می کردند، تا شش ماه پس از زایمان در بیمارستان جواهری و سایر مراکز وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1385 مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه قد و وزن زنان اندازه گرفته شد. اثر bmi مادر در قبل از بارداری بر روی تغییرات وزن شش ماهه پس از زایمان در پاریتی ثابت و همچنین اثر پاریتی بر روی تغییرات وزن شش ماه پس از زایمان در bmi ثابت بررسی شد.

    یافته ها: ارتباطی بین پاریتی، قد، درآمد خانوادگی، وسیله پیشگیری از بارداری، روش زایمان و سن با تغییرات وزن شش ماه پس از زایمان وجود نداشت. اما در پاریتی ثابت (پاریتی بیشتر از دو)، ارتباطی بین bmi قبل از بارداری و تغییرات وزن شش ماه پس از زایمان وجود داشت.

    نتیجه گیری: بر اساس دانسته های ما، زنان با وزن بیش از حد قبل از بارداری، اگر پاریتی 3 و یا بیشتر باشد، خطر بیشتری برای حفظ وزن دارند. این یافته ها از نیاز به راهنمایی هایی جهت پیشگیری از حفظ وزن بیش از حد مرتبط با بارداری حمایت می کند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها