• بررسی اثر هیپوگلیسمیک عصاره الکلی برگ گیاه اکالیپتوس (eucalyptus globulus labill.) در موش های صحرایی نر بالغ سالم و دیابتی شده توسط استرپتوزوتوسین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 594
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: اکالیپتوس (eucalyptus globulus l.) به دلیل فعالیت های بیولوژیکی مانند آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدویروسی در طب سنتی کاربرد دارد. در این مطالعه اثر هیپوگلیسمیک عصاره الکلی برگ گیاه اکالیپتوس در موش های صحرایی نر بالغ سالم و دیابتی شده توسط استرپتوزوتوسین بررسی شد.

    روش بررسی: در پژوهش تجربی حاضر، به منظور تعیین سطح گلوکز و انسولین سرم، عصاره الکلی برگ گیاه اکالیپتوس با مقادیر 0.5، 0.1، 0.2 و 0.4 گرم بر کیلوگرم وزن بدن به مدت 21 روز بصورت خوراکی به موش های صحرائی نر سالم و دیابتی شده توسط داروی استرپتوزوتوسین تیمار گردید. مقایسه ای بین اثر عصاره الکلی برگ گیاه اکالیپتوس و داروی متداول ضددیابتی، گلی بن کلامید (با دوز 600 میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن) انجام شد.

    یافته ها: تیمار خوراکی عصاره الکلی برگ گیاه اکالیپتوس فقط در موش های دیابتی شده باعث کاهش معنی داری بر میزان گلوکز و افزایش انسولین سرم شد و در موش های سالم چنین تاثیری نداشت. عصاره همانند داروی گلی بن کلامید موجب کاهش معنی داری بر میزان گلوکز و افزایش معنی داری بر میزان انسولین سرم شد.

    نتیجه گیری: این گیاه با داشتن اثرات هیپوگلیسمیک و به دلیل عوارض جانبی کمتر در مقایسه با داروهای سنتتیک در درمان دیابت توصیه می گردد، هر چند مکانیسم عمل آن نامشخص است و احتیاج به تحقیقات بیوشیمیایی و فارماکولوژیکی بیشتری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها