• همه گیرشناسی بیماران درمان مجدد سل ریوی (تهران 1378)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 401
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: سازمان بهداشت جهانی بیماران مبتلا به سل را بر اساس نوع گرفتاری و سابقه درمان به چهار طبقه تقسیم می کند. طبقه اول بیماران جدید سل ریوی خلط مثبت و بیماران مبتلا به سل خارج ریوی شدید، طبقه دوم بیماران درمان مجدد، طبقه سوم بیماران سل ریوی خلط منفی و طبقه چهارم بیماران سل مزمن با خلط مثبت است.

    هدف: مطالعه به منظور بررسی ویژگی های همه گیرشناختی بیماران درمان مجدد سل ریوی که در طبقه دوم تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی جای دارند و شامل سه دسته عود، شکست درمان و غیبت از درمان هستند، انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، تمام پرونده های بیماران دارای نمونه مثبت خلط (292 پرونده) که طی سال 1378 در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری تهران تحت درمان قرار گرفته بودند، بررسی شد. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و تی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: نسبت بیماران درمان مجدد به کل مراجعین نمونه مثبت حدود 11 درصد بود. حدود %35 بیماران درمان مجدد در دسته عود بیماری، %10 در دسته غیبت از درمان و %55 در دسته شکست درمان قرار داشتند. درصد بهبودی در دسته غیبت از درمان بیش تر و در دسته شکست درمان کمتر از سایر موارد درمان مجدد بود.

    نتیجه گیری: با توجه به این که در این بیماران مهم ترین علت عود بیماری را درمان ناقص، مهم ترین علت غیبت از درمان را سازماندهی بد و عدم دستیابی به خدمات بهداشتی و مهم ترین علت شکست درمان را نحوه استفاده از رژیم دارویی و مقاومت به دارو می دانند، جا دارد مسوولین ذی ربط توجه بیش تری به این امور داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها