• تأثیر تمرین های ورزشی بر میزان درد بعد از جراحی سزارین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 568
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: با توجه به شیوع درد و اهمیت تسکین به موقع آن بعد از عمل جراحی، انجام تمرین های ورزشی بعد از عمل یک روش ساده تسکین درد است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر تمرین های ورزشی بر وضعیت درد بعد از عمل جراحی سزارین انجام شد.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی در نیمه دوم 1378 تا پایان 1379 بر روی 40 بیمار داوطلب عمل سزارین در بیمارستان آیت ا ... کاشانی جیرفت انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند. به گروه تجربی تمرین های ورزشی شامل نحوه انجام صحیح تنفس عمیق، سرفه موثر، حرکت اندام ها، چرخیدن در تخت و خارج شدن از آن آموزش داده شد. به گروه شاهد هیچ آموزشی داده نشد. تمام عمل های جراحی توسط یک جراح و در شرایط کاملاً یکسان انجام شد و تاثیر آموزش تمرین های ورزشی بر وضعیت درد بیماران از طریق معیار مقایسه بصری عددی انجام و آزمون های کای دو و فیشر تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: بیماران گروه تجربی نسبت به گروه شاهد، به مراتب شدت درد و میزان دریافت مسکن کمتری بعد از عمل جراحی داشتند. به طوری که در روزهای اول، دوم و سوم بعد از عمل اختلاف معنی داری بین شدت درد دو گروه مشاهده شد (p<0.001), (p<0.0005).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق حاضر، انجام تمرین های ورزشی بعد از عمل جراحی شکم به عنوان یک روش ساده غیر دارویی جهت تسکین درد پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها