• بررسی تنوع ژنتیکی انتامبا هیستولیتیکا و انتامبا دیسپار در نمونه بیماران با علایم گوارشی در تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 795
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: به درستی مشخص نیست که چرا بیماری آمیبیازیس و علایم ناشی از آن، تنها در 5 تا 10% افراد آلوده با انتاموبا هیستولیتیکا گزارش گردیده است. تصور می شود که تفاوت در میزان بیماریزایی در میان گونه های انگل، در برآیند شدت و حدت بیماری آمیبیازیس، مؤثر است .در این مطالعه، علاوه بر تعیین میزان شیوع دو تک یاخته انتامبا هیستولیتیکا و انتامبا دیسپار در بیماران مبتلا به اختلالات گوارشی، تنوع ژنتیکی در ژن غیر کدکننده لوکوس 2-1 بررسی شدند تا اختلاف ژنوتیپی انتامباها در نمونه های مثبت مشخص گردد.

    روش بررسی: از 1700 نمونه مدفوع آزمایش شده مربوط به مراجعین به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جمعاً 27 مورد انتامبا هیستولیتیکا/ انتامبا دیسپار مشاهده گردید که پس از استخراج dna، واکنش زنجیره ای پلی مراز  (pcr)با دو جفت پرایمر اختصاصی گونه از ژن لوکوس 2-1 انجام گرفت و گونه آمیب، شناسایی و تعیین توالی گردید، و با توالی نوکلئوتیدهای شناخته شده انتامبا هیستولیتیکا و انتامبا دیسپار، مقایسه و تنوع ژنتیکی سویه ها بررسی گردید.

    یافته ها: واکنش pcr با پرایمرهای فوق در 21 مورد از 27 نمونه مورد مطالعه، قطعه حدود 430 جفت باز را تکثیر نمود و انتامبا دیسپار شناسایی گردید. یک سویه، قطعه ای در حدود 340 جفت بازی تکثیر کرد و انتامبا هیستولیتیکا، شناسایی گردید. پنج مورد از نمونه ها تکثیر نشدند و از مطالعه حذف شدند. با pcr و تعیین توالی محصول pcr، تنوع ژنتیکی قابل توجهی از نظر اندازه، نوع و تعداد واحدهای تکرارشونده و ترتیب قرار گرفتن نوکلئوتیدها در ژن لوکوس 2-1 سویه های انتامبا دیسپار ایرانی مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: در این مطالعه،8 الگوی متفاوت و جدید انتامبا دیسپار در بین 21 سویه مورد بررسی، مشاهده و به genbank گزارش شد. سویه انتامبا هیستولیتیکای ایرانی (nh1 e.h ir) با سویه استاندارد (accession no. ab075706) ku20 گزارش شده از ژاپن، در ژن لوکوس 2-1، همخوانی ژنوتیپی 100% نشان دادند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها