• بروز تنگی مجدد و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلا به گرفتگی عروق کرونر دارای استنت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 521
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به شیوع تنگی مجدد بعد از تعبیه استنت، عوارض شناخته شده آن، اهمیت اتیولوژی بروز بیماری و عدم دسترسی به روشهای تشخیصی مانند آنژیوگرافی عروق کرونر قلب در مراکز درمانی، این تحقیق به منظور تعیین میزان بروز تنگی مجدد و عوامل مرتبط با بروز گرفتگی مجدد در مرکز تحقیقاتی، آموزشی و درمانی شهید رجایی در سال 1380 انجام گرفت.

    مواد و روشها: تحقیق با طراحی مقطعی  (cross-sectionl)روی 345 بیمار انجام شد. در این تحقیق شش ماه پس از تعبیه استنت در بیماران، تست ورزش انجام شد و چنانچه نتیجه تست مثبت بود به عنوان تنگی مجدد تلقی و نقش سن، جنس، تعداد استنت و .... با بروز تنگی مجدد بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: تحقیق بر روی 345 بیمار انجام شد. تعداد 26 نفر به علل مختلف از مطالعه حذف شدند. بروز تنگی مجدد در 20.7 درصد وجود داشت. سن بالاتر از 50 سال، شریان کرونرسیرکو مفلکس چپ و کرونر راست تعداد استنت بیشتر از 2، ابتلاء به دیابت، مصرف آسپیرین و بتابلوکر، شانس بروز تنگی مجدد را افزایش می دهد (p<0.02).

    نتیجه گیری و توصیه ها: میزان بروز تنگی مجدد بعد از تعبیه استنت جای نگرانی دارد، لذا تحقیقات تحلیلی برای تعیین نقش عوامل فوق با بروز تنگی مجدد توصیه گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها