• استانداردسازی روش nasba با به کارگیری ژن 18s rrna در تشخیص انگل لیشمانیا ماژور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 635
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: لیشمانیا ماژور انگل تک یاخته ای تاژک دار، با تنوع بیش از 20 گونه و دارای گسترش جهانی است. این انگل عامل بیماری لیشمانیازیس پوستی (cl) در انسان است. استفاده از روش های مولکولی برای تشخیص این بیماری، حساس تر از روش های میکروسکوپی است. استفاده از روش nasba به دلیل شناسایی انگل زنده، دارای ویژگی بالایی است. هدف از این مطالعه، ارزیابی تکنیک مولکولی ایزوترمال (nucleic acid sequence-based amplification) nasba در تشخیص انگل زنده لیشمانیا در شرایط محیط کشت بود.

    مواد و روش ها: پس از تکثیر انگل در محیط اختصاصی rpmi، تخلیص rna از مرحله پروماستیگوت به عمل آمد و از تکثیر ژن 18s rrna برای ارزیابی روش nasba در تشخیص انگل زنده استفاده شد. باند حاصل از تکثیر این ژن اختصاصی، روی ژل آگارز مورد مطالعه قرار گرفت.

    یافته ها: rna تخلیص شده از انگل، دارای وزن 12.5kd و سه باند rrna های 18s rrna, 24sβ, 24sα بود. ژن اختصاصی 18s rrna انگل لیشمانیا در ناحیه تقریبا 200 جفت بازی برای شناسایی پروماستیگوت انگل لیشمانیا ماژور در روش nasba، قابل استفاده بود.

    نتیجه گیری: کاربرد تکنیک تکثیری و ایزوترمال nasba روشی ایده آل با اختصاصیت بالا در تشخیص rna انگل زنده لیشمانیا ماژور است. این روش برای ارزیابی دوره و اثربخشی داروهای ضدلیشمانیا و همچنین تشخیص اولیه درمان های ناموفق در بیماران مبتلا به لیشمانیای پوستی، جایگزین خوبی برای روش های غیرحساس میکروسکوپی و کشت است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها