• بررسی شیوع دندان مولر شیری سه ریشه فک پائین در کودکان شهر زاهدان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 473
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آشنایی با ساختار دندان وتنوع مورفولوژیک آن هم از نظر درمانی و هم از نظر بررسی های انسان شناسی دارای اهمیت است. داشتن اطلاعات دقیق از تعداد ریشه ها ما را در درمان اندودونتیک یا حتی کشیدن دندان ها یاری خواهد کرد، یکی از تفاوت های بین فردی وجود ریشه سوم در مولرهای فک پائین است. هدف این مطالعه بررسی شیوع مولر شیری سه ریشه فک پائین در زاهدان می باشد.

    مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی که در سال 1386 انجام گردید 1500 پرونده بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی زاهدان مورد بررسی قرار گرفت. در پرونده ها در صورتی که رادیوگرافی پری اپیکال فک پائین موجود بود، وجود ریشه سوم مولرهای شیری توسط دندانپزشک متخصص مورد بررسی قرار گرفته و نژاد، جنسیت بیمار و موقعیت ریشه سوم ثبت می شد. برای توصیف و ارائه داده ها از جداول فراوانی و نرم افزار spss 11.5 استفاده شد.

    یافته ها: از 1500 پرونده 677 مورد دارای رادیوگرافی پری اپیکال فک پا ئین بودند که از این تعداد در 49 مورد (7.23%) دندان مولر شیری سه ریشه فک پائین مشاهده شد. از مواردی که ریشه سوم وجود داشت 65.3% 32 نفر) پسر و 34.7 (17 نفر) دختر بودند.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه عنوان می کند که مولر شیری سه ریشه فک پائین در شهر زاهدان شایعتر است. اطلاع از این میزان شیوع موفقیت درمان دندانپزشکی کودکان را بیشتر خواهد کرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها