• مقاومت دارویی استرپتوکوک های ویریدانس جدا شده از کودکان سالم 12-3 ساله

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 802
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: امروزه عفونت های دهان و دندان یکی از شایعترین علل تهدید کننده سلامت انسان محسوب می شود. استافیلوکوک ها، استرپتوکوک ها، اکتینومایست ها و مایکوپلاسماها از مهمترین عوامل ایجاد کننده این عفونت ها می باشند. هدف از این مطالعه بررسی مقاومت دارویی استرپتوکوک های ویریدانس جدا شده از کودکان سالم 3 تا 12 ساله نسبت به آنتی بیوتیک های رایج می باشد که نتایج آن علاوه بر تعیین حساسیت و مقاومت داروئی این باکتری در انتخاب داروی مناسب برای درمان عفونت های دهان و دندان به دندانپزشکان نیز کمک می نماید.

    مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی از بهار 87 لغایت بهار 88 به مدت یک سال انجام شد. 213 کودک سالم 3 تا 12 ساله مر اجعه کننده به بخش اطفال دانشکده دندانپزشکی زاهدان به روش نمونه گیری غیرتصادفی ساده انتخاب گردیدند. با سواب استریل از سطح بوکال و لینگوال دندان های خلفی نمونه برداری انجام شد که بعد از مراحل کشت و جداسازی تعداد 213 نمونه استرپتوکوک ویریدانس جدا شد، سپس با انجام آزمایش حساسیت ضدمیکروبی به روش انتشار دیسک، حساسیت و یا مقاومت استرپتوکوک های ویریدانس نسبت به آنتی بیوتیک های: پنی سیلین، اریترومایسین، ونکومایسین، کلیندامایسین، سفوتاکسیم و سفتریاکسون تعیین گردید.

    یافته ها: میزان مقاومت استرپتوکوک های ویریدانس نسبت به کلیندامایسین، پنی سیلین، سفتریاکسون، اریترومایسین، ونکومایسین و سفوتاکسیم به ترتیب 59.62، 52.58، 30.51، 12.20، 10.79، 1.49 درصد می باشد.

    نتیجه گیری: مقاومت بالای استرپتوکوک های ویریدانس نسبت به برخی از آنتی بیوتیک های مورد مطالعه، نشان دهنده مصرف زیاد آنها در جامعه مذکور می باشد که لازم است جهت کنترل و یا کاهش روند افزایش مقاومت دارویی، علاوه بر افزایش سطح آگاهی مردم درخصوص مصرف منطقی داروها، در تجویز آن ها نیز احتیاط بیشتری صورت گیرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم