• مقایسه هوش هیجانی و سلامت روان در معتادان به مواد مخدر و افراد عادی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 600
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سوء مصرف مواد پدیده ای مزمن است که آسیب های فراوان جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی را به دنبال دارد، به طوری که شخص مبتلا را دچار افت جدی در کنش های فردی و اجتماعی می کند.

    هدف: مقایسه رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی در معتادان و افراد عادی.

    مواد و روش ها: نمونه ها شامل 80 فرد معتاد به مواد مخدر و 80 نفر افراد عادی بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس از مراکز درمان و بازتوانی دولتی و غیردولتی شهر رشت انتخاب شدند سپس دو گروه از لحاظ متغیرهای سن، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات، تعداد اعضا و میزان درآمد خانواده همتاسازی شدند. آنگاه آزمودنی ها به پرسشنامه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2002) و فرم 28 ماده ای پرسشنامه ی سلامت عمومی گلدبرگ (1979) پاسخ دادند و داده ها با آزمون های آماری بررسی شد.

    نتایج: تحلیل داده نمونه های جور شده نشان داد که بین نمره های هوش هیجانی و سلامت روان معتادان و افراد عادی تفاوت معنی داری وجود دارد به طوری که معتادان به مواد مخدر از هوش هیجانی و سلامت روان پایین تری نسبت به گروه عادی برخوردار بودند. علاوه بر این ضریب همبستگی پیرسون میزان رابطه هوش هیجانی و سلامت روان را در نمونه معتادان و افراد عادی به ترتیب 0.445- و 0.403- نشان داد.

    نتیجه گیری: میزان هوش هیجانی در معتادان به مواد مخدر پایین تر از افراد عادی است و بین هوش هیجانی و سلامت روان معتادان و افراد عادی رابطه معنی دار وجود دارد (p<0.05).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها