• آنالیز حرارتی یک مدل دقیق دندان پومرلر دوم پرشده با مواد ترمیمی مختلف به روش اجزای محدود

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 693
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: امروزه با توجه به شیوع پوسیدگی دندان، دندانپزشکان و محققان این رشته تحقیقات خود را روی موادی متمرکز کرده اند که به اندازه کافی شبیه دندان بوده و از لحاظ بیولوژیکی نیز قابل قبول باشند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین رفتار و آنالیز حرارتی یک مدل دقیق دندان پومولر پر شده با مواد ترمیمی مختلف می باشد.

    روش بررسی: مدل سازی در این کار با اعمال یک روش دقیق و استفاده از ابعاد یک دندان طبیعی (پومولر دوم فک بالا) به کمک نرم افزار solidworks انجام شده است. پرکردگی از نوع مزیودیستالی انتخاب و ترمیم به چهار حالت مختلف شامل دو حالت با بیس و دو حالت بدون بیس طراحی گردید. آمالگام و کامپوزیت به عنوان ماده ترمیمی و گلاس آینومر به عنوان بیس انتخاب شدند. سپس رفتار حرارتی دندان ترمیم شده و بدون ترمیم تحت بارگذاری حرارتی ناشی از نوشیدن مایعات داغ با استفاده از روش المان محدود سه بعدی و به کمک نرم افزار ansys مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: استفاده از بیس گلاس آینومر در زیر آمالگام، حداکثر دمای نقطه مجاور پالپ را در حدود یک درجه (43%) نسبت به حالتی که بیس موجود نبوده کاهش داده است. در حالی که در  پرکردگی کامپوزیتی استفاده از بیس مقدار حداکثر افزایش دمای ایجاد شده در مجاورت پالپ را 17% کاهش داده است. در پرکردگی توسط آمالگام استفاده از بیس سبب تاخیر در زمان رسیدن حرارت به پالپ شده است. در صورتی که این تاخیر در کامپوزیت حدود 10% بیشتر آمالگام می باشد. همچنین  نتایج به دست آمده نشانگر این واقعیت است که بیشترین تاخیر زمانی در رسیدن حرارت به پالپ در دندان سالم اتفاق می افتد.

    نتیجه گیری: استفاده از بیس رسیدن دما به پالپ و نتیجا پاسخ شخص به گرادیان دما را به تاخیر انداخته و هم میزان دمای احساس شده توسط پالپ را کاهش داده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها