• بررسی رابطه فاصله بین کاسپ های باکال همنام بالا با عرض قوس گاتیک، عرض بین کندیلی و فاصله بین کانین های بالا در نژاد ایرانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 393
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: برای دست یافتن به موقعیت صحیح دندان های مصنوعی در راستای دستیابی به زیبایی، فانکشن و تکلم مطلوب، بسیاری از محققان توصیه کرده اند که دندان های مصنوعی در همان موقعیتی قرار گیرد که دندان های طبیعی قرار داشته است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی رابطه فاصله بین کاسپ های باکال همنام بالا با عرض gothic arch عرض بین کندیلی و فاصله بین کانین های بالا در نژاد ایرانی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 42 نفر با اکلوژن طبیعی و بدون سابقه ارتودنسی و اختلال مفصل گیجگاهی فکی به طور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. از هر نفر قالب آلژیناتی فک بالا و سپس کست آن تهیه گردید. پس از آن با استفاده از ترسیم کننده، قوس گاتیک (gothic arch) رسم شد. محل محور لولایی تقریبی در دو طرف مشخص شد و فاصله آنها به عنوان عرض بین کندیلی توسط کمان صورتی ثبت شد، سپس با استفاده از کولیس فاصله بین کاسپ های باکال همنام بالا، عرض قوس گاتیک، عرض بین کندیلی و فاصله دندان های کانین بالا اندازه گیری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار آماری spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون با معنی داری دوطرفه استفاده شد. سطح معنی داری p≤0.05 در نظر گرفته شد.

    یافته ها: طبق نتایج حاصل میان عرض قوس گانیک و فاصله کاسپ های باکال همنام بالا هیچ رابطه معنی داری وجود نداشت، ولی رابطه میان فاصله کاسپ های باکال همنام بالا و عرض بین کندیلی و فاصله بین کانین های بالا رابطه معنی داری وجود داشت (p<0.05). در نتیجه می توان با استفاده از روابط به دست آمده بین آنها و با داشتن عرض بین کندیلی و یا عرض بین کانین های بالا، عرض قوس دندانی بالا و در نتیجه موقعیت صحیح باکولینگوالی دندان های خلفی بالا را به دست آورد. میانگین همه متغیرهای مستقل در مردان و زنان به طور معنی داری در سطح p<0.05 متفاوت بود.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه می توان با اندازه گیری عرض بین کندیلی و یا تعیین فاصله کانین های بالا و استفاده از آزمون های به دست آمده در مطالعه محل دندان های خلفی را تعیین کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها