• بررسی مقایسه ای میزان سایش دندان های مصنوعی ایرانی (برلیان و سوپر برلیان) با دندان مصنوعی ایوکلار (in-vitro)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 929
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از مشکلات اساسی دندان های آکریلیک، سایش آنها می باشد، که مشکلات زیادی برای بیماران و دندانپزشکان بوجود می آورد. هدف از این مطالعه ارزیابی سایش در دندان های مصنوعی ایرانی و مقایسه آن با میزان سایش در دندان های مصنوعی ایوکلار می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه میزان سایش دو نوع دندان مصنوعی ایرانی به نامه ای سوپربرلیان و برلیان با میزان سایش دندان خارجی ایوکلار مقایسه شده است. بدین منظور از هر دندان آکریلیک پنج نمونه انتخاب شد. کلیه آزمایشات با استفاده از سطح ساینده پرسلنی انجام شد. کاهش وزن هر یک از نمونه ها پس از پنج هزار و ده هزار دور سایش توسط ترازوی دیجیتال با دقت 0.001 گرم اندازه گیری شد و پس از آن اختلاف میانگین کاهش وزن نمونه ها توسط آزمون anova مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: پس از پنج هزار دور سایش بررسی های آماری نشان داد که بین میانگین های سایش دندان ایوکلار و دندان سوپر برلیان اختلاف معنی داری وجود ندارد (p=0.9). همچنین بین میانگین سایش دندان ایوکلار و دندان برلیان نیز اختلاف معنی داری وجود ندارد(p=0.7) . بررسی های آماری در ده هزار دور سایش، نشان داد که در این مرحله نیز بین میانگین سایش دندان ایوکلار و دندان سوپر برلیان اختلاف معنی داری وجود ندارد (p=0.6). از طرف دیگر بین میانگین سایش دندان برلیان و دندان ایوکلار اختلاف معنی داری دیده می شود (p=0.03). لازم به ذکر است بین میانگین های سایش دو دندان ایرانی مورد بررسی هیچ اختلاف معنی داری دیده نشد.  (p=0.8)

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میزان سایش دندان سوپربرلیان تا حد قابل قبولی نزدیک به دندان ایوکلار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها