• مقایسه میزان جا به جایی کانال به دنبال آماده سازی با سه سیستم چرخشی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 413
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پاکسازی و شکل دهی کانال ریشه از مهمترین مراحل درمان می باشد که برای کاهش حوادث حین درمان و سهولت کار سیستم های چرخشی، نیکل تیتانیوم متنوعی عرضه شده است. هدف از این مطالعه مقایسه کارآیی سه سیستم چرخشی پروفایل (profile)، فلکس مستر (flexmaster) و ریس  (race)در آماده سازی کانال و حفظ مرکزیت کانال ریشه دندان می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی آزمایشگاهی تصادفی با استفاده از شصت کانال (نوع سه طبقه بندی weine) ریشه مزیال مولر مندیبول با انحنای ملایم (15-35 درجه) انجام گرفت. دندان ها به سه گروه بیست تایی تقسیم شدند و در مقاطع شش و سه میلیمتر از آپیکال، ریشه ها برش افقی داده شدند و سپس در موقعیت اول مانت شده و با توجه به دستور شرکت سازنده فایل ها، آماده سازی کانال ها صورت گرفت (گروه a: پروفایل، گروه b: فلکس مستر و گروه c: ریس). از مقاطع ریشه ها قبل و بعد از اینسترومنتیشن، فتوگرافی تهیه شد و تصاویر با استفاده از نرم افزار فتوشاپ ویرایش هشت ارزیابی گردید و قابلیت حفظ مرکزیت کانال و جهت جا به جایی تعیین شد. آنالیز آماری به وسیله آزمون آنالیز واریانس یک سویه (anova) و تست tukey انجام شد.

    یافته ها: در مجموع بین سه گروه آزمایشی در هر دو ناحیه میانی و آپیکالی، اختلاف آماری ارزشمند بود. در تمامی گروه ها جا به جایی کانال به سمت فورکیشن بیشتر بود و ریس بیشترین میزان جا به جایی و پروفایل کمترین میزان جا به جایی را در نواحی میانی و آپیکالی داشت (p=0.001).

    نتیجه گیری: در این مطالعه پروفایل بهترین سیستم به لحاظ حفظ شکل کانال بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها