• مقایسه میزان ریزنشت دو نوع ماده پرکننده انتهای ریشه آمالگام و mta با روش نفوذ رنگ مطالعه آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 446
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: جهت پرکردن حفره آپیکالی تهیه شده در طی جراحی انتهای ریشه نیاز به ماده ای می باشد که از مهمترین خصوصیات آن توانائی مهر و موم کردن ناحیه به منظور جلوگیری از عبور باکتری ها وترشحات بافتی می باشد. هدف از این مطالعه، مقایسه ریزنشت دو ماده آمالگام و mta می باشد.

    روش بررسی: جهت انجام این مطالعه 32 دندان تک کاناله خارج شده انسان جمع آوری گردید. پس از قطع انتهای ریشه دندانها، حفره ای به عمق سه میلی متر و قطر 1.5 میلی متر در انتهای هر ریشه تهیه گردید و حفرات در گروههای مختلف با آمالگام و mta پر شدند. پس از سفت شدن کامل مواد پرکننده، تمامی سطوح ریشه ها بجز ناحیه انتهائی با دو لایه لاک ناخن پوشانده شده و دندانها به مدت دو روز در متیلن بلو 2% قرار گرفتند. نفوذ رنگ به داخل ریشه ها پس از دو نیم کردن دندان با کمک اسکنر و نرم افزار فتوشاپ اندازه گیری شد. نتایج بدست آمده با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: طبق نتایج این مطالعه ریزنشت mta به نحو معنی داری کمتر از آمالگام بود. میانگین نفوذ رنگ در گروه 1.75, mta میلی متر و در گروه آمالگام سه میلی متر بود (pv=0.0001).

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه توانائی مهر و موم کنندگی مناسب mta را مورد تایید قرار داد اما برای کاربرد این ماده در شرایط بالینی مستلزم تحقیقات بیشتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم