• بررسی میزان منومر متیل متاکریلات آزاد شده در بزاق افراد در زمانهای مختلف پس از استفاده از رزین های گرماپخت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 522
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: امروزه در دندانپزشکی از رزین های اکریلی به صورت گرماپخت و خودپخت به فراوانی استفاده می شود،که این آکریل ها معمولاً آزاد کننده منومر متیل متاکریلات هستند. هدف از انجام این مطالعه بررسی مقدار آزادسازی منومر متیل متاکریلات در بزاق در زمانهای مختلف پس از استفاده پروتز اکریلی گرماپخت است.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت مداخله ای تجربی انجام شد، به طوری که تعداد 25 نفر در گروه سنی 35-65 ساله که از پروتز کامل متحرک استفاده می کردند انتخاب شدند. نمونه بزاق در آغاز استفاده از پروتز و یک روز، یک هفته و یک ماه بعد از تحویل پروتز کامل متحرک تهیه و با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی میزان منومرمتیل متاکریلات در هر یک از نمونه های بزاق اندازه گیری شد. میانگین مقدار منومر متیل متااکریلات نمونه بزاق افرادی که از پروتز کامل با بیس آکریلی استفاده کردند در زمانهای مختلف با استفاده از نرم افزار spss روایت ده و آزمونهای آنالیز واریانس  paired sample t-test, (repeated measurement) تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها: منومرمتیل متاکریلات در بزاق بیمارانی که از پروتز کامل استفاده می کردند به ترتیب: در آغاز گذاشتن پروتز کامل متحرک برابر با 0.12±0.4 نانوگرم در میلی لیتر، یک روز پس از گذاشتن پروتز برابر با 0.16±0.7 نانوگرم در میلی لیتر بود. یک هفته پس از گذاشتن پروتز 0.13±0.5 نانو گرم در میلی لیتر و یک ماه پس از گذاشتن پروتز برابر با 0.38±0.1 نانوگرم در میلی لیتر بود. با استفاده از آزمون repeated measurement اختلاف بین اندازه گیریها معنی دار بود (p=0.000). اختلاف بین اندازه گیری زمان تحویل و یک روز بعد، از نظر آماری معنی دار بود (p=0.000). اختلاف بین اندازه گیری زمان تحویل و یک ماه پس از تحویل نیز از نظر آماری معنی دار نبود (p=0.72).

    نتیجه گیری: با توجه به میزان بالای منومر آزاد شده در 24 ساعت اول پس از تحویل پروتز، بهتر است به بیماران توصیه شود که پروتزهای جدید را در طول شب استفاده ننمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها