• مقایسه میزان چابکی، سرعت و توان در دانش آموزان پسر دارای چرخش خارجی طبیعی و غیرطبیعی پا در شهرستان بیرجند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 576
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ناهنجاری های اسکلتی- عضلانی از جمله عوامل مؤثر بر روی فعالیت جسمانی می باشند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان چابکی، سرعت و توان دانش آموزان پسر دارای چرخش خارجی پا در دو گروه 0-6 درجه، 16-23 درجه، (چرخش به میزان غیر طبیعی) و گروه 7-15 درجه (میزان طبیعی) انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، زاویه چرخش به خارج پا در 300 نفر از دانش آموزان 12-14 ساله شهر بیرجند در سال 1387 با استفاده از روش ترسیم نقش کف پا اندازه گیری شد. 30 نفر از کلّ دانش آموزان با میزان طبیعی چرخش پا به صورت تصادفی از بین کلّ دانش آموزان با چرخش طبیعی پا انتخاب شدند و دو گروه 30 نفری دیگر با استفاده از روش همسان سازی فرد به فرد از نظر سن، قد و وزن با گروه اول، انتخاب شدند. برای اندازه گیری میزان چابکی، سرعت و توان به ترتیب از آزمون دوی رفت و برگشت 9×4 متر، دوی 45 متر و آزمون پرش طول جفتی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل، از نرم افزار spss و آزمون آماری anova در سطح معنی داری α=0.05 استفاده شد.

    یافته ها: میانگین میزان توان و چابکی در سه گروه مورد مطالعه اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد (p<0.05). مقایسه میانگین زمان سرعت در سه گروه آزمودنی نشانگر وجود اختلاف معنی داری بود (p=0.02). نتایج آزمون توکی نشان داد که اختلاف مشاهده شده در میانگین سرعت، تنها بین دو گروه با چرخش طبیعی و گروه 16-23 درجه معنی دار می باشد (p=0.012).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق می توان اظهار داشت که برخورداری از چرخش خارجی طبیعی پا عامل مهمی در سرعت دانش آموزان است؛ هر چند که در توان و چابکی قابل توجه نمی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها