• بررسی مقایسه اقتصادی کارائی کربن فعال گرانولی و پودری در حذف سم d-4-2 از آب آشامیدنی با استفاده از روش ror

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1393/05/08
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/05/08
    • تعداد بازدید: 448
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تحلیل اقتصادی پروژه، تکنیک های مقایسه و تصمیم گیری و انتخاب از میان راه حل ها، بر اساس شرایط مطلوب پولی یا اقتصادی را شامل می شود. یکی از روش هایی که امروزه در تعیین و انتخاب اقتصادی ترین پروژه ها متداول می باشد، روش نرخ بازگشت سرمایه است. در این روش ضابطه قبول یا رد یک پروژه، بر اساس معیاری بنام نرخ بازگشت سرمایه می باشد. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه اقتصادی کارائی کربن فعال گرانولی و پودری در حذف سم d-4-2 از آب آشامیدنی با استفاده از روش ror می باشد.

    روش بررسی: پژوهش حاضر بصورت تحقیق توصیفی- مقطعی در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد. ابتدا اقدام به تهیه غلظت های 1 mg/l، 5، 10، 20، 30، 40، 50، 100، 150 سم از محلول استوک 1000 mg/l سم شد و سپس cod این نمونه ها اندازه گیری شد. ph بهینه حذف سم توسط کربن فعال گرانولی مشخص گردیده و میزان جذب سم در غلظت های متغیر سم اولیه و کربن فعال گرانولی در ph بهینه بدست آمد و برای مقایسه اقتصادی دو روش کربن فعال گرانولی و پودری برای تصفیه آب آشامیدنی از روش ror استفاده گردید.

     یافته ها: نتایج نشان داد که با افزایش زمان تماس در غلظت های متغیر سم، میزان حذف cod افزایش یافته است. به نحوی که حداکثر میزان حذف سم (%90) و در زمان تماس 50 دقیقه برای گرانول حاصل شد. ph بهینه برای حذف سم در تمامی غلظت های متغیر سم اولیه و کربن فعال گرانولی و پودری اضافه شده در ph=6 بدست آمد همچنین نشان داد که تصفیه آب به روش کربن فعال گرانولی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

    نتیجه گیری: نتیجه این بررسی نشان داد که کربن فعال گرانولی هم قابلیت حذف سم d-4-2 را با کارایی بالا داشته و هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم