• به کارگیری فرا تحلیل بیزی برای برآورد خطر نسبی مرگ در بیماران کرونری قلبی بعد از ترک سیگار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 408
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: میزان کاهش خطر مرگ در بیماران کرونری قلبی بعد از ترک سیگار هنوز مورد شک و تردید است. در این تحقیق از مدل آماری فراتحلیل بیزی برای به دست آوردن برآوردی معتبر از خطر نسبی مرگ در بیماران کرونری قلبی بعد از ترک سیگار استفاده شده است.

    روش کار: به منظور انجام فراتحلیل، مطالعات کوهورت با طول مدت پیگیری حداقل 2 سال، توسط دو مرورگر بررسی و جمع آوری شدند. این مطالعات روی افرادسیگاری که وضعیت بیماری کرونری قلبی آنان از لحاظ بالینی تشخیص داده شده بود، انجام گردیده بودند. هم چنین از متغیرهای مستقل تعداد افراد مورد بررسی و طول مدت پیگیری افراد، جهت دستیابی به برآورد دقیق تر استفاده شد. تحلیل داده ها به کمک روش meta-regression و توسط نرم افزارهای winbugs, ncss و boa انجام شد.

    نتایج: برآورد کلی خطر نسبی مرگ در بیماران کرونری قلبی بعد از ترک سیگار 0.64 با (0.70-0.57:ci95%) به دست آمد. هم چنین یافته های حاصل از تحقیق نشان داد که متغیرهای مستقل تعداد افراد مورد بررسی وطول مدت پیگیری افراد در هر مطالعه اثر معنی داری در برآورد کلی خطر نسبی ندارند.

    نتیجه گیری: بعد از حذف اثر دو متغیر تعداد افراد مورد بررسی و طول مدت پیگیری افراد در هر مطالعه و هم چنین با در نظر گرفتن با در نظر گرفتن عدم همگنی بین مطالعات، می توان نتیجه گرفت که ترک سیگار به مقدار 0.36خطر مرگ را در بیماران کرونری قلبی کاهش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها