• ارزش آدنوزین دی آمیناز سرم در تشخیص سل ریوی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 616
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: برخی خصوصیات باسیل سل مثل نیاز به انکوباسیون طولانی در محیط کشت برای ظهور کلونی و فقدان روش سرولوژیک برای تشخیص، در کنار ضرورت شروع درمان در بیماران بدحال و رعایت شرایط ایزولاسیون ضرورت ابداع روش های تشخیصی سریع را کاملا ملموس می سازد. از طرفی انجام آزمون های تشخیصی خاص مانند polymerase chain reaction مستلزم شرایط آزمایشگاهی خاص است که به آسانی در دسترس پزشکان بالینی قرار نمی گیرد، به همین دلیل این مطالعه با هدف تعیین ارزش (adenosine deaminase)ada سرم در تشخیص سل ریوی انجام شد تامیزان توفیق این آزمون را در تشخیص آن ارزیابی کند.

    روش کار: این مطالعه مقطعی به صورت نمونه گیری مستمر و با روش مصاحبه و مشاهده در حین درمان و با یک آزمون تشخیصی از فروردین 1381 آغاز شد. تمام بیمارانی که طی شش ماه وبر اساس معاینه و شرح حال و رادیوگرافی ریه با تشخیص احتمالی سل ریه در بخش بستری شده بودند بررسی و بعد از شش ماه پی گیری ابتلای واقعی آنان به سل مشخص شد. در زمان بستری نمونه خون جهت ada سرم اخذ و آزمایش های تکمیلی انجام شد. بعد از انجام آزمون ها و اقدام های لازم افراد مسلول و غیرمسلول شناسایی شدند.

    یافته ها: از 131 بیمار مطالعه شده در نهایت 103بیمار مسلول و 28 مورد غیرمسلول تشخیص داده شد. میانگین ada بین گروه مسلول و گروه مبتلا به علایم مشابه (سایر بیماری های عفونی ریه) تفاوت معنی داری نداشت ولی میزان ada بالاتر از 51 واحد در لیتر با ویژگی و ارزش خبری مثبت 90% در افتراق این دو گروه همراه بود.

    نتیجه گیری: ada سرم آزمون مناسبی برای تشخیص سل ریه نیست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم