• تغییرات الکتروکاردیوگرام در پرولاپس دریچه میترال (یک مطالعه مورد- شاهدی)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 647
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سندرم mvp (mitral valve proplapse) از ناهنجاری های شایع دریچه های قلبی است که از تغییرات پاتولوژیک قسمت های مختلف دریچه میترال منشا می گیرد. mvp ممکن است موجب تغییرات ecg (electro vardio gram) در بعضی افراد گردد این تغییرات به صورت تغییرات موج t در لیدهای تحتانی، انواع آریتمی های بطنی و دهلیزی و غیره ظهور می کند که در تشخیص افتراقی با ایسکمی میوکارد مطرح می شود.

    روش کار: این مطالعه بصورت analytical study (case-control) می باشد که در 50 فرد مبتلا به mvp و زیر 30 سال که به مطب های خصوصی و درمانگاه تخصصی قلب و عروق بیمارستان بوعلی اردبیل مراجعه کرده بودند انجام شد و اطلاعات حاصل با 50 نفر فرد سالم از نظر قلبی (گروه شاهد) که با گروه اصلی از نظر سن و جنس همسان سازی شده بودند، مقایسه گردید. تشخیص mvp بر اساس علایم بالینی و اکواردیوگرافی بود. بعد از تشخیص mvp از بیماران و نیز گروه شاهد ecg گرفته شد و در نهایت اطلاعات با برنامه آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: گروه مورد شامل 60% (30 نفر) زن 40% (20 نفر) مرد بودند و بیش ترین توزیع سنی در محدوده 25-21 سال قرار داشت. در افراد مبتلا به mvp ارتباطی بین جنسیت با تغییرات ecg وجود نداشت. آزمون کای اسکوئر، تغییرات ecg در گروه مورد به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد افزایش داشت (0.013(p=.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد تغییرات نوار قلب در پرولاپس میترال بطور چشمگیر بالاتر است و افزایش تغییرات نواری عمدتاً در مردان دارای پرولاپس میترال بود. از آنجا که تغییرات ecg در پرولاپس میترال در تشخیص افتراقی با ihd (ischermic heaet disease) قرار می گیرد. لذا پیشنهاد می شود که مبتلایان به mvp بخصوص مردها نمونه ای از نوار قلب خود را برای استفاده های بعدی حفظ نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها