• بررسی شیوع تومور کارسینوئید آپاندیس در بیماران آپاندکتومی شده در بیمارستان فاطمی اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 603
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تومور کارسینوئید، شایع ترین تومور آپاندیس بوده و از سلول های نوروآندوکرین منشاء می گیرد. 80% موارد این تومور در دستگاه گوارش است و بر طبق برخی گزارش ها شایع ترین محل پیدایش آن آپاندیس می باشد. این نئوپلاسم در 0.3 تا 0.5% نمونه های آپاندکتومی یافت می گردد. سن متوسط در زمان تشخیص 30سالگی بوده و این نئوپلاسم در زنان شایع تر از مردان است. هدف از این مطالعه بررسی شیوع سنی و جنسی تومور کارسینوئید در بیماران آپاندکتومی شده می باشد.

    روش کار:مطالعه حاضر به روش توصیفی جهت بررسی شیوع تومور کار سینوئید بر اساس سن و جنس بر روی 5644 نمونه آپاندکتومی انجام شده در بیمارستان فاطمی اردبیل از سال 1380 تا 1385 صورت گرفت.

    یافته ها: در این مطالعه شیوع تومور کارسینوئید در نمونه های آپاندکتومی 0.19% و میانگین سنی 1.32± 33.61 سال و بیش ترین میزان شیوع آن در دامنه سنی 10-19سالگی، و میانگین قطر تومور 0.37± 0.74 وشیوع تومور در زنان 3 در هزار و در مردان 1.36 در هزار بدست آمد و تمامی تومورها در دم آپاندیس یافت شدند. این تومور با انسداد مجرا می تواند آپاندیست حاد ایجاد کند، ولی اکثراً بطور اتفاقی در حین امتحان پاتولوژی یافت می گردد.

    نتیجه گیری: در این مطالعه شیوع تومورهای کارسینوئید آپاندیس مشابه سایر مطالعات انجام گرفته بوده و برش طولی در کلیه موارد آپاندکتومی ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها