• بررسی اثرات ضد درماتوفیتی عصاره های آبی و متانولی گیاه سیر بودار بر روی ترایکوفیتون منتاگروفایتیس، میکروسپروم کانیس ومیکروسپروم جیپسئوم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 505
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سیر یکی از گیاهانی است که علاوه بر مصارف روزانه دارای خواص ضد عفونی کننده، ضدباکتریایی، دفع کرم و پایین آورندگی فشار خون می باشد. اهداف این تحقیق شامل:1) بررسی اثرات ضد درماتوفیتی عصاره های متانولی و آبی گیاه سیر تازه بودار بر روی سه سویه قارچی ترایکوفیتون منتاگروفایتیس، میکروسپروم کانیس ومیکروسپروم جیپسئوم، 2) تعیین حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد (minimum inhibitory connection) قارچ های مذکور و 3) مقایسه غلظت های مختلف عصاره های گیاه مورد نظر با داروی ضد قارچی کتوکونازول، بوده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی، پس از تهیه بولب سیر تازه بودار و خشک کردن آن، پودر حاصل به مدت 4 روز در متانول 80% خیسانده و سپس توسط دستگاه تقطیر در خلاء، تغلیظ گردید. ماده حاصل پس از 48 ساعت در دمای 50 درجه سانتی گراد خشک شده و از 200 میلی گرم آن غلظت های مختلف، از 0.625میلی گرم در میلی لیتر تا 20 میلی گرم در میلی لیتر، تهیه گردید. قارچ های مورد نظر به روش نشاء کاری به محیط سابورودکستروز آگار حاوی این غلظت ها افزوده شد. در این تحقیق از داروی کتوکونازول نیز به عنوان شاهد مثبت استفاده گردید.

    یافته ها: حداقل میزان ممانعت کنندگی از رشد (mic) دو قارچ ترایکوفیتون منتاگروفایتیس و میکروسپروم کانیس در هر دو عصاره متانولی و آبی یکسان بود، در حالی که اثر عصاره متانولی بر قارچ میکروسپروم جیپسئوم بیشتر از عصاره آبی آن می باشد. به طور کلی غلظت های 10 و 20 تمامی عصاره ها بیش ترین اثر را در بازدارندگی از رشد تمامی قارچ های مورد آزمایش نشان دادند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق، می توان گیاه سیر را چه به صورت عصاره آبی و چه به شکل عصاره متانولی بر علیه قارچ های درماتوفیت انسان دوست، حیوان دوست و خاک دوست موثر دانست. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها