• کیفیت نان تولیدی و وضعیت بهداشتی نانوایی های شهر رفسنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 660
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: نان قوت غالب مردم کشورهای خاورمیانه به ویژه ایران را تشکیل می دهد در کشورهای مختلف نان بین 80-18 درصد مواد غذایی مردم را تامین می نماید. به طور متوسط هر ایرانی روزانه 350-300 گرم نان مصرف می کند و در مواردی نان به عنوان منبع اصلی تامین برخی از مواد اساسی مورد نیاز بدن عمل می کند. سالانه حدود 6 میلیون تن نان در کشور تولید می شود که 2 میلیون تن آن بنا به عللی از بین می رود. با در نظر گرفتن یارانه نان، که نرخی معادل 300 میلیارد تومان در سال 1371 را داشته اهمیت و نقش نان در ابعاد مختلف بیش از پیش روشن می گردد. با توجه به موارد فوق به منظور شناخت وضع موجود و ارائه راهکارهای بهداشتی برای بهبود کیفیت نان، مطالعه حاضر در ارتباط با شهر رفسنجان انجام گرفت.

    مواد و روش ها: مطالعه به روش مقطعی بر روی تعداد 81 نانوایی شهر رفسنجان از اوایل خردادماه تا اواخر آبان ماه 1381 انجام گرفت. متغیرهایی مانند ph، نمک طعام، میزان خمیر، سطح سوختگی نان وضعیت بهداشتی نانوایی ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که 10.36 درصد از هر نان تولیدی خمیر بوده است. در مجموع به ازای هر قرص نان تولیدی به طور متوسط 4.2 سانتی متر مربع از سطح نان سوخته و غیرقابل مصرف بوده است. میانگین ph در کلیه نان ها به طور متوسط 5.4 بدست آمد. اما 22.2درصد نانوائی ها ph نان آن ها بیش از استاندارد است. میانگین کلی نمک موجود به ازای هر قرص نان تولیدی 3.27 گرم است که زیر استاندارد ایران می باشد. بررسی انجام شده در ارتباط با وضعیت بهداشتی نانوائی ها نشان داد که تنها 16 درصد نانوائی های شهراز سطح بهداشتی خوب و قابل قبولی برخوردار می باشند.

    نتیجه گیری: آموزش کارگران نانوائی ها، نظارت و کنترل مداوم بهداشتی، دقت و مراقبت در تهیه مواد اولیه مرغوب، انجام تحقیقات کاربردی مستمر برای بالا بردن کیفیت نان، آموزش مصرف کنندگان نسبت به نحوه نگهداری نان، اعمال تدابیر اجرایی شدید باری حذف جوش شیرین و سایر مواد شیمیایی از فرآیند تولید نان از جمله اقداماتی است که می تواند در جهت اصلاح امور موثر افتد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها