• استفاده از سرم موش صحرایی تهیه شده در مرحله استروس برای بلوغ آزمایشگاهی تخمک های گاو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 462
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: لزوم بالغ سازی تخمک ها در محیط آزمایشگاهی به منظور بهبود شرایط باروری آزمایشگاهی (ivf) در دهه اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است. معمولاً در محیط های کشت که به این منظور تهیه می شود از مکمل های هورمونی استفاده می گردد که تهیه آن ها مشکل و بسیار گران است. استفاده از سرم موش صحرایی ماده در مرحله ی استروس که غنی از هورمون ها می باشد می تواند علاوه برافزایش احتمال بالغ سازی، هزینه های مربوط را نیز کاهش دهد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی به منظور بررسی امکان استفاده از سرم موش صحرایی تهیه شده در مرحله استروس rss (ra strus serum) به جای سرم جنینی گاو (fbs) و مقایسه اثر آنها در محیط کشت جهت بالغ سازی تخمک های گاو انجام گردید. برای این منظور تعداد 1789 تخمک از تخمدان های گاو های ذبح شده طی یک سال در کشتار گاه جدا و پس از انجام مراحل شستشو، در سه محیط مختلف کشت داده شدند. محیط کشت کنترل حاوی tcm-199، آنتی بیوتیک، hcg و مایع فولیکولی (تهیه شده از فولیکول های قابل مشاهده بر روی تخمدان) محیط های کشت دوم وسوم علاوه بر مواد مذکور به ترتیب حاوی fbs یا rss بود. سرم موش صحرایی پس از تشخیص مرحله استروس با خونگیری از قلب و انجام مراحل غیر فعال سازی، تهیه و در دمای 20-  درجه سانتیگراد تا زمان استفاده نگهداری گردید. پس ازکشت تخمک ها به مدت 24 ساعت درانکوباتور 38.5 درجه سانتیگراد، 5 درصد co2 و رطوبت 95 درصد، میزان بلوغ تخمک ها با توجه به پراکندگی سلول های کومولوس یا رنگ آمیزی استواورسئین و مشاهده جسم قطبی با میکروسکوپ نوری تعیین گردید.

    نتایج: اطلاعات به دست آمده توسط آزمون مربع کای مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که افزودن هر دو نوع سرم به طور معنی داری (0.001(p< بلوغ تخمک ها را در مقایسه با محیط کنترل افزایش می دهد (90.2% در محیط حاوی سرم در برابر 78.7% در محیط کنترل). هم چنین در نتایج حاصل تفاوت معنی داری بین دو محیط حاوی سرم مشاهده نگردید (86.6% در محیط حاوی fbs در برابر 90.2% در محیط rss).

    نتیجه گیرِی: rss بر بالغ سازی تخمک گاو اثرات مثبت داشته و می تواند به جای fbs جهت بالغ سازی تخمک گاو مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها