• بررسی وضعیت بهداشتی بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان در سال 1382

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 362
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: رعایت اصول بهداشتی در بیمارستان ها منجر به افزایش اثربخشی، کارایی و در نهایت بهره وری آن ها می گردد. هر گونه مسامحه در این زمینه ممکن است خطرات و آسیب های غیرقابل جبرانی برای بیماران، کارکنان و ...ایجاد کند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت بهداشتی بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان در سال 1382 انجام شده است.

    روش بررسی: برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و بنیادی کاربردی از پرسشنامه خود ساخته ای استفاده شده است. پرسشنامه ی مذکور دارای 2 قسمت می باشد. قسمت اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک بیمارستان ها (7 سوال) و قسمت دوم مربوط به سوالات بهداشتی (201 سوال) کلیه بخش های درمانی، تشخییصی، اداری- مالی و پشتیبانی بیمارستان می باشد که پس از سنجش روایی و پایایی در 11 بیمارستان دانشگاهی شهر اصفهان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. داده ها با استفاده از نرم افزار spss11 مورد پردازش قرار گرفت.

     یافته ها: بنابر نتایج به دست آمده میانگین امتیاز وضعیت بهداشت بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان به ترتیب 2.9p 3.04 (متوسط) از 5 امتیاز می باشد. وضعیت بهداشتی در 1 بیمارستان (9.1 درصد) در حد ضعیف، 9 بیمارستان (81.8 درصد) در حد متوسط و در یک بیمارستان (9.1 درصد) در حد خوب ارزیابی شده است.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، وضعیت بهداشت بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان در حد متوسط ارزیابی شده است. بنابراین به منظور افزایش بهره وری بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان رعایت اصول بهداشتی باید مورد توجه جدی مدیران این مراکز قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها