• مدیریت اطلاعات پزشکی و برآورد هزینه های مستقیم درمانی سرطان ریه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 481
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در حال حاضر سرطان ها یکی از مشکلات اصلی بهداشت و درمان در ایران و تمام دنیا می باشند. از آن جایی که درمان سرطان ریه هزینه های زیادی دارد و تاثیر زیادی بر زندگی افراد خواهد داشت. در این پژوهش بر آن شدیم که به بررسی هزینه های درمانی مبتلایان به سرطان ریه بپردازیم.

     روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی- مقطعی به بررسی 115 پرونده پزشکی بیمارانی با سرطان ریه که از ابتدای سال 1382 تا فروردین 1384 در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد پذیرفته شده بودند، پرداخته شد. نحوه ی دستیابی به نمونه ها از طریق سرشماری یا تمام شماری بود. داده ها از پرونده ها قرائت و وارد صفحه ی داده های پیوست گردید. چون در این تحقیق از داده های موجود استفاده گردید و هیچ اندازه گیری مجددی صورت نگرفت، روانی و پایائی ابزار موضوعیت نداشت. برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss و با توجه به پراکندگی زیاد متغیرها، از آزمون mann whitney برای مقایسه استفاده گردید.

     یافته ها: متوسط هزینه ی درمان بیماران سرطان ریوی در یک نوبت مراجعه در این مرکز مقدار 2614773 ریال به دست آمد. مقایسه هزینه های مختلف بین مردان و زنان و هم چنین بین افراد سیگاری و غیر سیگاری اختلاف معنی دار آماری نشان نداد (0.05(p>.

    نتیجه گیری: هزینه های اقتصادی سرطان ریه بسیار سنگین است. هر گونه مداخلاتی درمانی و مدیریتی که بتواند شروع تظاهرات سرطان ریه و پیشرفت عوارض آن را به تاخیر اندازد و یا طول مدت درمان را کاهش دهد، سهم فراوانی در کاهش آلام بیماران، بهبود کیفیت زندگی آن ها و کاهش هزینه های تحمیلی خواهد داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها