• بررسی اثر بخشی تمرینات منتخب ورزشی بر سرمایه روان شناختی و شادکامی معتادان مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 384
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثر تمرینات منتخب ورزشی بر سرمایه روان شناختی و شادکامی معتادان مراجعه کننده به مراکز درمانی استان اصفهان انجام شد.

    روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه می باشد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسش نامه سرمایه روان شنختی لوتانز (2007) و شادکامی آکسفورد (1989) می باشد. نمونه مورد مطالعه 30 نفر از معتادان در حال ترک مواد مخدر، که با توجه به پرسش نامه سرمایه روان شناختی لوتارز نمره پایین تر از 60 و در مقیاس شادکامی آکسفورد نمره پایین تر از 30 دست آورده اند این تعداد به صورت در دسترس و هدفمند از مراکز ترک اعتیاد استان اصفهان در سال 1396 انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره جایگزین شدند. یک گروه آزمایش جهت درمان منتخب ورزشی و یک گروه گواه انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

     یافته ها: بر اساس یافته های به دست آمده در جدول 3 رابطه بین پیش آزمون با پس آزمون و پیگیری نمرات شادکامی و سرمایه روان شناختی معنی دار شده است (0.05(p<. با کنترل این رابطه، میانگین نمرات شادکامی و سرمایه روان شناختی در مرحله پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری دارد (0.05=p).

    نتیجه گیری: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر تمرینات منتخب ورزشی بر سرمایه روان شناختی و شادکامی افراد در حال ترک مراجعه کننده به مراکز درمانی اثربخش بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها