• بررسی میزان شیوع ناهنجاری های وضعیتی و درد و ناتوانی مرتبط با آن در بین کارمندان مرد دانشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 406
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مشاغل اداری به دلیل کاربرد فراوان تکنولوژی سبک زندگی کارمندان را تغییر داده و کم تحرکی و بروز انواع بیماری ها و مشکلات اسکلتی- عضلاتی را به ارمغان خواهد آورد. هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان شیوع ناهنجاری های وضعیتی و درد و ناتوانی مرتبط با آن در بین کارمندان مرد دانشگاه صنعتی اصفهان بود.

     روش کار: روش تحقیق از نوع علی پس از وقوع بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارمندان دانشگاه صنعتی اصفهان بود. 65 نفر از جامعه مذکور بصورت هدفمند در دسترس به عنوان نمونه های تحقیق انتخاب شدند. پرسشنامه های محقق ساخته به همراه خود گزارشی کرونل و ارزیاب محور نیویورک، و هم چنین از ابزارهای خط کش منعطف و صفحه آینه جهت شیوع سنجی ناهنجاری های اسکلتی- عضلانی و درد و ناتوانی ناشی از آن مورد استفاده قرار گرفت. از آزمون های آماری توصیفی از طریق نرم افزارهای spss ورژن 24 و اکسل 2016 جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بهره گرفته شد.

    یافته ها: نمونه های تحقیق با میانگین سنی 44.25 سال، وزن 74.24، قد 172.34 میزان فعالیت 3.71 و سابقه کاری 13.63 مورد ارزیابی قرار گرفتند. بر اساس ارزیابی انجام شده  بیش ترین میزان ناهنجاری به ترتیب مرتبط است با شانه نابرابر (17.36%)، شانه گرد (14.58%)، لوردوز (12.84%) و کایفوز (12.15%). هم چنین بر اساس پرسش نامه کرونل بیش ترین درد و ناتوانی به ترتیب مرتبط است با کمر (37.18%)، گردن (23.81%) و زانو (14.51%) و کم ترین میزان درد و ناتوانی بدون هیچ گزارشی مرتبط است با بازو، لگن، ساق پا و مچ پا می باشد. یافته های این پژوهش نشان داد که به ازای هر کارمند مرد 4.51 ناهنجاری اسکلتی- عضلانی و 1.09 دردو ناتواین مرتبط با آن وجود دارد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد در بین کارمندان ناراحتی اسکلتی در قسمت های فوقانی بیش تر از نواحی تحتانی می باشد. لذا پیشنهاد می شود علاوه بر استانداردسازی محیط کاری و فعالیت های نرمشی و کششی مخصوص نواحی فوقانی از پرسشنامه کرنل به منظور بررسی ناراحی های اسکلتی عضلانی در بین کارمندان که دارای فعالیت های نشسته هستند استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها