• بررسی سالن های ورزشی شهر قزوین برای معلولین ومقایسه آن با استانداردهای جهانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 341
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان، بخشی از افراد جامعه اند که هم چون سایرین نیازمند دسترسی و استفاده از امکانات و خدمات عمومی هستند. هدف از این تحقیق مقایسه استانداردهای سالن های ورزشی معلولین شهر قزوین با استانداردهای جهانی می باشد.

    روش کار: روش پژوهش، از نوع توصیفی و علی مقایسه ای (پس رویدادی) است. اطلاعات به شکل تاریخ و اسنادی جمع آوری شده است. تا با تحلیل داده های مربوط به مجموعه های ورزشی بتوان آن ها را مورد بررسی و مقایسه قرار داد. جامعه پژوهش شامل 20 سالن ورزشی و 6 استخر در شهر قزوین می باشد که بر اساس استانداردهای جهانی مورد ارزیابی قرار گرفت. در تحلیل اطلاعات این مطالعه، آمار توصیفی مانند جداول فراوانی و شاخص های مرکزی و پراکندگی و هم چنین نمودارها و از آمار استنباطی t تک نمونه ای برای مقایسه مجموعه های ورزشی و سالن ها و استخرهای شهر قزوین با استانداردهای جهانی استفاده شده است.

     یافته ها: یافته های پژوهش بیانگر آن است که بیش تر این سالن های ورزشی شهر قزوین برای معلولان جسمی مناسب نیستند. بهترین سالن در بین سالن های ورزشی شهید قزوین مربوط به سالن شهید بابایی می باشد. هم چنین از مجموع 8 استخر، استخرهای پیام، ساحل، شهدای غواص و شهید رجایی با رعایت 4 استاندارد از مجموع 10 استاندارد (40 درصد) رتبه 1 را دارا است. هم چنین یافته های پژوهش نشان می دهد که در هیچ کدام از سالن های ورزشی و استخرها تجهیزات خاصی برای معلولان فراهم نشده است.

    نتیجه گیری: مجموع این عوامل، فضای آشفته، ناسالم و فاقد ایمنی و راحتی را جهت معلولین در این فضاها ایجاد کرده است، که این وضعیت نامطلوب نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و منسجم به منظور بهبود وضع موجود سالن های ورزشی معلولین می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها