• پیش بینی نرخ تصادفات جاده ای با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی و الگوریتم بهینه سازی رقابت استعماری (استان همدان محور همدان- ملایر)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/30
    • تعداد بازدید: 412
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله پیش بینی نرخ تصادفات جاده ای با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی و الگوریتم بهینه سازی رقابت استعماری (استان همدان محور همدان- ملایر)

    در سال های اخیر، مطالعات گسترده ای در خصوص مدل سازی تصادفات و بررسی ارتباط بین رخدادهای تصادفات در انواع راه های درون شهری و برون شهری با پارامترهای جریان ترافیک، مشخصات طرح هندسی، شرایط محیطی و شرایط روسازی راه انجام یافته است. در این پژوهش از مشاهدات 6 ساله تصادفات (1395-1390) در محور ملایر همدان به منظور مدل سازی استفاده شده است. در این پژوهش از روش هوشمند ترکیبی شبکه عصبی و الگوریتم بهینه سازی رقابت استعماری (ann-ica) به منظور پیش بینی نرخ تصادفات جاده ای (محور ملایر –همدان) استفاده شده است. نتایج بدست آمده از روش پیشنهادی در این مطالعه از کم ترین خطا و دقت بالایی برخوردار است. هم چنین از سه روش دیگر (ann, ann-bp, ann-ga) به منظور اثبات کارایی روش پیشنهادی در راستای پیش بینی نرخ تصادفات استفاده شده است که در این مطالعه، مقادیر خطای (mape) برای روش پیشنهادی بر اساس داده های سه گروه (ماهانه، روزانه و فصلی) برابر با: 4.14 (ماهانه)، 3.62 (روزانه)، 6.38 (پاییز)، 5.91 (زمستان)، 6.22 (بهار) و 6.61 (تابستان) می باشد. در پایان از روش آنالیز واریانس (anova) تمامی روش های ارائه شده در این مطالعه بر مبنای خطای (mape) مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته شده است. بر اساس نتایج روش anova، نتایج بدست امده از روش پیش بینی پیشنهادی ((ann-ica از کم ترین پراکندگی و میانگین خطا نسبت به سایر روش های پیش بینی ارائه شده در این مطالعه برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها