• تبیین عوامل اثرگذار اجتماعی و اقتصادی بر کیفیت زندگی کشاورزان روستایی (مطالعه موردی بخش پادنا علیا، شهرستان سمیرم)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/03/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/03/15
    • تعداد بازدید: 334
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله تبیین عوامل اثرگذار اجتماعی و اقتصادی بر کیفیت زندگی کشاورزان روستایی (مطالعه موردی بخش پادنا علیا، شهرستان سمیرم)

    انسان ها همواره برای بهبود شرایط زیست خود، کوشیده اند تا از استعدادها و توانمندی های محیط زندگی خود، به بیش ترین میزان و بهترین نحو بهره برداری کنند. از این رو همواره مسئله اصلی این بوده است که: چگونه می توان به زندگی مطلوب دست یافت. کیفیت زندگی، به شدت از عوامل زمان و مکان تاثیر می پذیرد و مولفه ها و عوامل تشکیل دهنده آن با توجه به دوره زمانی و مکان جغرافیایی و سطوح توسعه یافتگی متفاوت خواهد بود. هدف اصلی این پژوهش تحلیل تاثیرگذاری شاخص های مختلف بر کیفیت زندگی کشاورزان روستاهای بخش پادنا علیا از توابع شهرستان سمیرم می باشد.

    روش پژوهش در این تحقیق توصیفی تحلیلی و مبتنی بر تکمیل پرسشنامه است. جامعه آماری 23 روستای منطقه می باشد، که 10 روستا به عنوان نمونه بر اساس توزیع فضایی روستا انتخاب گردیده است. سپس از طریق تکمیل پرسشنامه نزد 300 نفر از سرپرستان خانوارها که از طریق فرمول کوکران محاسبه شدند به وسیله نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهند که مولفه افزایش میزان سرمایه مالی با میزان همبستگی 0.773 و افزایش قدرت تصمیم گیری کشاورزان در امور محلی با میزان همبستگی 0.846 و دسترسی به زمین مناسب برای فعالیت کشاورزی با همبستگی 0.783 بیش ترین تاثیر را در افزایش کیفیت زندگی کشاورزان داشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها