• نگاهی بر طراحی حیاط مدارس ابتدایی با توجه به شیوه های نوین آموزشی با رویکرد روان شناسی محیط مبتنی بر نظریه قابلیت گیبسون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 255
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    نگاهی بر طراحی حیاط مدارس ابتدایی با توجه به شیوه های نوین آموزشی با رویکرد روان شناسی محیط مبتنی بر نظریه قابلیت گیبسون

    محیط زندگی و آموزشی فرد یکی از عوامل مهم و موثر در یادگیری اوست. در سال های اخیر، جمعیت قابل توجه کودکان در ایران، سبب توجه ویژه به مساله آموزش و فضاهای آموزشی کودکان شده است. هم چنین توسعه شهرها در محیط زیست دگرگونی هایی ایجاد نموده است که به نوبه خود باعث تغییر شکل یافتن تفریحات و نیازهای کودکان شده است. این تغییرات کودک را از طبیعت جدا کرده است به گونه ای که ارتباط کودک با طبیعت و عناصر طبیعی در حال قطع شدن می باشد.

    بنابراین فضاهای آموزشی کودکان از مهم ترین فضاها برای برقراری دوباره ارتباط کودکان و نوجوانان با طبیعت می باشد. از طرفی با توجه به این که ادراک انسان از محیط به عواطف، احساسات، پس زمینه محیط و سایر عوامل تاثیرگذار در آن بستگی دارد، تابع نظریه های ادراک محیطی نیز می باشد. هدف اصلی از انجام این پژوهش، ضمن مطالعه مباحث مربوط به روان شناسی کودکان 7 تا 12 سال، این است تا با بررسی کاربرد نظریه ادراک محیط و به کارگیری قوانین آن بر یادگیری کودک در معماری؛ به بررسی و شناخت قابلیت های مختلف محیط طبیعی در جهت افزایش تعامل کودک با طبیعت برسیم.

    روش تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. نتایج این مطالعات نشان می دهد که لزوم توجه به نیازها و خواسته های کودکان در سنین 7 تا 12 سال در رده دبستان و پیش بینی اصول، معیارها، راهبردها و در نهایت ضوابط طراحی منظر برای محوطه باز مدارس می تواند در جهت شکوفایی و با نشاط سازی حیاط مدارس در راستای اهداف متنوع آموزشی و پرورشی کارساز باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها