• بررسی نقش فضاهای عمومی شهری در توسعه پایدار اقتصاد شهری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 214
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی نقش فضاهای عمومی شهری در توسعه پایدار اقتصاد شهری

    فضاهای عمومی اماکنی هستند که روزانه پذیرای اقشار گوناگون مردم در گروه های متعدد از جمعیت در تمام رده های سنی از خردسال تا پیر با عقاید و مذاهب متفاوت می باشد که این فضاها بدون حضور انسان و عملکرد او معنا و هویتی نخواهد داشت. اما نوع استفاده و میزان تخصیص این فضاها از لحاظ تجربه ای برای تمام افراد یکسان نیست زیرا متغیرهایی نظیر سن، جنس و گروه های اجتماعی بر چگونگی فرآیند و میزان درک اثر گذارند.

    حرکت بسوی پایداری اقتصادی با وجود توسعه فضاهای عمومی پویا که زمینه را برای حضور خودجوش شهروندان فراهم آورد اهمیت فراوانی میابد. لذا توجه به انسان بعنوان بازیگر نقش اصلی و پاسخگویی در جهت رفع نیازهای آن با ارتقا سطح کیفیت فضاهای عمومی شهری، حضور مداوم شهروندان را به همراه خواهد داشت. فضاهای عمومی پتانسیل بسیاری جهت تقویت انسجام اجتماعی، توسعه اقتصادی و ارتقای کیفیت زندگی دارا می باشند.

    فضاهای عمومی با کیفیت از مردم دعوت میکنند که بیرون بیایند، ارتباط برقرار کنند و با یکدیگر همکاری کنند و در زندگی عمومی شرکت کنند. بنابراین باید فضاهای عمومی را بعنوان بستری برای تشویق شهروندان به امر مشارکت و پذیرش مسئولیت های اجتماعی و آموزشگاهی برای انتقال دانش و آگاهی های لازم برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان در نظر گرفت.

    ارتقای کیفیت و توسعه فضاهای عمومی شهری با در نظر گرفتن نیازهای ساکنین شهر و مخاطبان این فضاها می تواند تا اندازه قابل توجهی از بحران های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که شهرهای امروز با آن مواجه هستند مانند رکود اقتصادی و جرائم شهری بکاهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها