• بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی با تاکید بر نقش میانجی چرخش شغلی کارکنان اداره آموزش و پرورش منطقه رودخانه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/20
    • تعداد بازدید: 235
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی با تاکید بر نقش میانجی چرخش شغلی کارکنان اداره آموزش و پرورش منطقه رودخانه

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی با تاکید بر نقش میانجی چرخش شغلی کارکنان اداره آموزش و پرورش منطقه رودخانه انجام شد. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی بود.

    جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش منطقه رودخانه به حجم 245 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم، 155 نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند و پرسشنامه های پژوهش بین آنان توزیع شد. ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسشنامه ی استاندارد رهبری خدمتگزار لاب (1999)، چرخش شغلی هسن هو و همکاران ( 2006) و تعهد سازمانی می یر و آلن (1990) بود که بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تدوین شدند. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری spss19 و  lisrel8.8  و از طریق ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند.

    نتایج نشان داد که اثر مستقیم رهبری خدمتگزار بر چرخش شغلی و تعهد سازمانی مثبت و معنی دار بود. اثر مستقیم چرخش شغلی بر تعهد سازمانی  مثبت و معنی دار بود.  نقش میانجی چرخش شغلی در ارتباط بین رهبری خدمتگزار و تعهد سازمانی مثبت و معنی دار بود. در نتیجه از عواملی که می بایست در راستای تعهد سازمانی مورد توجه قرار گیرد رهبری خدمتگزار و چرخش شغلی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم