اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی موانع استفاده از بازی های آموزشی در کلاس های درس از دیدگاه معلمان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/11/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/11/05
    • تعداد بازدید: 269
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی موانع استفاده از بازی های آموزشی در کلاس های درس از دیدگاه معلمان

    با وجود اهمیت و اثربخشی بازی های آموزشی از این روش در کلاس های درس کم تر استفاده می شود. از این رو واکاوی موانع کاربست بازی های آموزشی در کلاس درس مسئله ای است که باید بدان پرداخته شود. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی موانع استفاده از بازی در کلاس های درس از دید معلمان است. روش پژوهش حاضر پیمایشی و با ابزار مصاحبه است. به منظور پاسخ به سؤال موانع به کارگیری بازی های آموزشی به صورت هدفمند 50 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر تهران که تجربه استفاده از بازیهای آموزشی در کلاسهای درس خود را داشتند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند.

    داده ها بررسی، کدگذاری و تحلیل محتوا شدند و یافتههای پژوهش نشان میدهد که نبود فضای مناسب، کمبود امکانات، زمان کم اختصاص داده شده برای دروس، بیرغبتی معلم، عدم آگاهی معلم از بازی، نبود بودجه کافی برای تهیه وسایل بازی، عدم پذیرش بازی به دلایل فرهنگی (جدی بودن کلاس)، تعداد زیاد دانش آموزان در یک کلاس درس، عدم همکاری مدیران، حجم زیاد مطالب درسی، عدم توجه وزارت آموزش و پرورش به استفاده از بازی های آموزشی، سر و صدا و همهمه، جدی نگرفتن بازی توسط معلم، به رسمیت شناخته نشدن بازی نزد والدین به عنوان یک فعالیت آموزشی، بی توجهی مؤلفان کتب راهنمای تدریس و برنامه ریزان و صاحبنظران تعلیم و تربیت به بحث بازی های آموزشی، عدم آگاهی و همکاری والدین، نبود چارچوب طراحی بازی، نبود چارچوب ارزشیابی مناسب، نبود بازی مناسب، حاکم بودن روشهای سنتی، عدم وجود فرهنگ کار گروهی، زمان بر بودن بازی، استاندارد نبودن مدارس، نقش نداشتن معلمان در برنامه ریزی کتاب ها و استقلال کم آن ها و منابع علمی ناکافی از جمله موانع مهم استفاده از بازی در کلاس های درس مدارس هستند.

    در پایان مقاله راهکارهایی چون ایجاد دورههای ضمن خدمت معرفی و طراحی بازیهای آموزشی، طراحی آموزشی بازی، ایجاد بانکی از بازیهای طراحی شده و مناسب، گنجاندن بازی های آموزشی مرتبط در راهنمای تدریس کتاب های ابتدایی، ارائه وسایل بازی به مدارس، نگاه کیفی به آموزش ابتدایی، طراحی مناسب فضای کلاس، توجه به استفاده از بازی های آموزشی در برنامه های آموزش و پرورش ارائه شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها