• آواز خواندن فنچهای زبرا برای تطابق قبل از تولد جوجه هایشان با شرایط محیطی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ انتشار: 1395/06/08
    • تعداد بازدید: 3872
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0

    در مناطق گرم ، فنچهای زبرا قبل از متولد شدن جوجه هایشان با آواز خواندن به آنها می گویند که محیط بیرون واقعا گرم است و بهتر است که زیاد بزرگ نشوند، چونکه بر اساس تحقیقات انجام شده، پرنده های کوچکتر در برابر شرایط محیطی گرم، مقاوم ترند و این مکانیزم توضیح می دهد که چگونه پرنده ها یاد می گیرند با تغیییرات آب و هوایی مطابقت پیدا کنند.



    گونه های مختلفی از پرندگان برای تخمهایشان آواز می خوانند (این آوازخوانی به آنها نشان می دهد که چگونه باید عمل کنند، از یادگیری تا انطباق ...)

    در استرالیا زمانی که دمای هوا به طور غیر معمول گرم است، فنچهای زبرا آواز خوانی خاصی دارند و فرقی نمی کند که در کدام فصل باشد! والدین جوجه ها،  آوازخوانی را حدود 5 روز قبل از اینکه جوجه ها متولد شوند شروع و طی این  5 روز تکرار می کنند و هر چه به زمان تولد نزدیکتر می شوند این آوازها بیشتر و بیشتر تکرار می شود. این نظریه می گوید آوازخوانی راهی است که به جوجه ها بگویند به زودی متولد خواهید شد و به دنیای بیرون وارد می شوید و می بینید که فقط  شما از گرمای شدید شاکی نیستید...!؟

    ماریت و بوچانان ( mariette  buchanan ,  ) محققان دانشگا ه دیکین استرالیا این موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار دادند و به نتایج جالبی دست پیدا کردند. ، آنها تعدادی از تخمهای فنچها را در دستگاه جوجه کشی با دمای 38 درجه سلسیوس گذاشتند. برای تعدادی از تخمها آوازی را که فنچهای زبرا در شرایط آب و هوایی گرم می خواندند گذاشتند و محققان منتظر ماندند تا تفاوت های مشخصی بین این دو گروه بیابند.اگر تفاوتی وجود داشت، احتمالاً به خاطر تفاوت در شنیدن آوازها می باشد. بعد از آنکه جوجه ها از تخم درآمدند، در محیطی که دمای آن به طور طبیعی تغییر کرد پرورش داده شدند. روز سیزدهم بعد از تولد، جوجه هایی که آواز شنیده بودند، کوچکتر از آنهایی بود که برایشان آواز نگذاشته بودند. به نظر می رسید که جنین در داخل تخم، واقعاً به آواز گوش داده و اکنون تغییراتی در نحوه رشدش به وجود آمده است!



    حیوانات در سایزهای کوچک راحت تر با دماهای بالا سازش پیدا می کنند. mar & buch همچنین دریافتند که پرنده هایی که در شرایط گرم کوچک تر بودند جوجه های بیشتری در اولین فصل زاد و ولدشان تولید می کنند و این موضوع، استراتژی تکاملی خوبی است. 

سوال خود را در مورد این مطلب مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها