حوزه های تحت پوشش ژورنال
  • مطالعه تطبیقی عبور از پل چینود زرتشت و پل صراط از دیدگاه هنر (مطالعه موردی نقاشی روستای لاهیجان و کتاب ارداویراف نامه و نقاشی قهوه خانه)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 801
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 02133202487

    مطالعه تطبیقی عبور از پل چینود زرتشت و پل صراط از دیدگاه هنر (مطالعه موردی نقاشی روستای لاهیجان و کتاب ارداویراف نامه و نقاشی قهوه خانه)

    بشر همواره به دنبال یافتن مجهولات خویش بوده، واقعیات پس از مرگ برایشان از جمله مجهولاتی است که تمایل بسیاری به کشف آن دارد. هرچند در مذاهب گوناگون دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد ولی درنهایت همه آن ‌ها به یک جهان ‌بینی می‌ رسند که انسان را با تمامی اعمال و کردار خود و با آداب ‌و رسوم تقریباً یکسان به زندگی اخروی می‌کشد. در این میان به ترتیب چینود به‌عنوان پل عبور در زرتشت و صراط به‌ عنوان پل عبور در اسلام مورد کنکاش قرار گرفته است. بهشت و دوزخ دارای راه و جاده گردید و گذرگاه چینوَد نیز به پُلی بیان که روان درگذشته بایستی با شرایطی ویژه از آن عبور می ‌کند. در قرآن کریم که مطالب آن قطعی و تحریف ناشده است، بحث از قیامت و مسائل آن فراوان شده است. در این مقاله به بررسی سه تصویر یکی از زاویه ارداویرافنامه که ترازوی داوری و خود داوری دین زرتشتی را نشان می‌دهد. با منظره رستاخیز و پل صراط از دید نقاش ایرانی مسلمان که عبور از پل صراط بقعه، آقا سیدعلی، روستای متعلق به محله لاهیجان اثر میرزایی مهر است و تصویر نقاشی قهوخانه مقایسه گردیده تا بتوان به دیدگاه فلسفه ‌های اسلام و زرتشت در این رابطه و ویژگی های نقاشی‌های فوق پی برد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها