• آموزش مسئله محور از طریق فضاهای یادگیری الکترونیکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1823
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    یادگیری مسئله محور یک روش آموزشی است که در آن از مسائل بدون ساختار و پیچیدگی، به عنوان ابزاری برای ایجاد انگیزش یادگیری مورد استفاده قرار می گیرد. "ساختگرایی" یکی از دیدگاه های یادگیری است که امروزه از سوی متخصصان تکنولوژی آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس این دیدگاه، یادگیری یک فرآیند اجتماعی فعال است که در آن یادگیرندگان به جای کسب اطلاعات به تولید دانش جدید می پردازند و آموزش به عنوان یک فرآیند حمایتی بر ساخت و تولید دانش تأکید دارد. یادگیری مسئله محور  (pbl) یکی از روش های آموزشی است که از اصول ساختگرایی در امر آموزش استفاده می کند. یادگیری مسئله محور شامل هر محیط یادگیری می شود که در آن، مسئله منجر به یادگیری می شود. بنابراین قبل از اینکه یادگیرندگان دانش جدید را یاد بگیرند، مسئله به آن ها داده می شود تا دانش مورد نیاز خود را کشف کنند. در حال حاضر، علاقه روز افزونی برای فعالیت های یادگیری مسئله محور (یادگیری مبتی بر مسئله) در یادگیری الکترونیکی به وجود آمده است. در این محیط، امکانات و قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات به طراحان و مجریان آموزشی این امکان را می دهد که یادگیرندگان با مسائل مواجه شوند و چه به صورت همزمان و چه بهصورت غیر همزمان امکان فعالیت را برای دستیابی به یادگیری مؤثر و پایدار فراهم آورد. در این مقاله، پس از مقایسه یادگیری مسئله محور با شیوه سنتی یادگیری، به بررسی نقش مؤلفه های آموزشی از جمله معلم و یادگیرنده در محیط یادگیری مسئله محور در ساختار الکترونیکی پرداخته می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها