• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 742
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    در مجموع آثار ارسطو در کنار مباحث مابعد الطبیعه و طبیعات و منطق و فلسفه هنر بخشی هم به نام «دانش شهر نشینی»وجود دارد که در دو قسمت اخلاق و سیاست به تحقیق در مورد رفتار انسانی در زمینه های حقوق و اقتصاد و مبانی حکومت و رفتار اجتماعی و عواطف اخلاقی (فضایل و رذایل) انسانی می پردازد. این مبحث در قرون وسطی با الهیات در آمیخته شد و به صورت مجموعه ای از احکام فقهی کلیسا در آمد. با تحولات دو قرن هفدهم و هجدهم هم سرانجام در قرن نوزدهم اگوست کنت فرانسوی واژه «جامعه شناسی» را برای دلالت بر این مباحث با رویکردی جدید وضع کرد. و بالاخره در نیمه دوم قرن نوزدهم متفکران نوکانتی در آلمان واژه «علوم انسانی» را برای این مباحث وضع کردند. این متفکران به خصوص دیلتای علاوه بر این عنوان جدید منطق و روش خاصی برای علوم انسانی وضع کردند که این علوم را یکسره از علوم طبیعی جدا کرد. ارزش های تعریف شده در علوم انسانی از همان آغاز دوره یونانی تا امروز همواره به دلیل قدرت ارزش گذاری خود سرنوشت علوم طبیعی را از جهت رشد، تحول و یا درجا زدن و توقف تعیین کرده اند. بنا بر تجربه های حدود 2400 ساله (از زمان ارسطو تا امروز ) چگونگی رشد یا توقف علوم طبیعی زیر نفوذ ارزش های تدوین شده در علوم انسانی بوده است. در این مقاله، درباره اقسام، جایگاه تاریخی، تحول و تنوع معنا و چگونگی تأثیر علوم انسانی در علوم طبیعی بحث خواهد شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها