اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی قراردادها و شیوه های اعطای تسهیلات در بانکداری اسلامی و رابطه آنها با کاهش فقر در جامعه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1391/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1391/01/01
    • تعداد بازدید: 874
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    امروزه نظام بانکی نقش مهمی در اقتصاد ایفا می نماید، بانک ها و موسسات مالی از یک سو سرمایه های ریز و درشت اشخاص، خانوارها و موسسات را گردآوری و از سوی دیگر آنها را در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده و زمینه را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم می نمایند. در واقع بانک ها؛ موسسات خدماتی هستند که ضمن گردآوری سپرده ها یا تجهیز منابع از طریق اشخاص (حقیقی و حقوقی)، نسبت به اعطای تسهیلات یا تخصیص منابع در بخش های مختلف اقتصادی (بازرگانی، تولیدی، خدماتی)، با رعایت سیاست های پولی و اعتباری اقدام نموده و علاوه بر آن موجبات تسهیل در دریافت ها و پرداخت ها و سایر خدماتی که در چارچوب اساسنامه و قوانین و مقررات ناظر به خود بر عهده دارند، فراهم می سازند. در بانکداری ربوی، بانک ها به طور معمول منابع خود را به دو روش به کار می گیرند:

    الف) اعطای وام و اعتبار: ماهیت حقوقی اغلب قراردادهای وام و اعتبار، قرض با بهره است که از دیدگاه اسلام ربا محسوب شده و قابل استفاده در کشورها و مجامع اسلامی نیست.

    ب) سرمایه گذاری در اوراق بهادار: در بانکداری ربوی، بانک ها از سرمایه گذاری روی سرمایه های فیزیکی منع می شوند، لیکن می توانند بخشی از منابع خود را روی اوراق بهادار چون اوراق قرضه، اوراق سهام ممتاز و در موارد خاص روی اوراق سهام عادی سرمایه گذاری کنند.

    بعد از پیروزی انقلاب و تغییر قوانین مخالف شرع، قانون بانکداری ایران نیز تغییر کرد و طراحان قانون عملیات بانکداری بدون ربا، روش های دیگری برای تخصیص منابع پیشنهاد کردند. در این مطالعه ضمن بررسی چگونگی و روش های تخصیص منابع و مسائل و چالش های مرتبط، بخش تخصیص منابع در بانکداری ایران، از جهت کارآمدی و شیوه های اعطای تسهیلات، ارزیابی شده و تلاش گردیده قراردادها و شیوه های اعطای تسهیلات مورد استفاده نظام بانکی ج.ا.ا از جهات مختلف چون تناسب با ماهیت بانک ها بعنوان بنگاه خاص اقتصادی، تناسب با ساختار و اهداف بانک ها، تناسب با اهداف و انگیزه های مشتریان، و ارتباط آنها با کاهش فقر، و... مورد ارزیابی قرار گیرد و در پایان با استفاده از تجارب بیست و پنج ساله بانکداری بدون ربا در ایران و سایر بانک های بدون ربا در جهان، الگویی برای تخصیص منابع در بانک ها ارائه گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها