• روش های خارج سازی کشتی های مغروق از خلیج فارس با توجه به مسائل زیست محیطی منطقه (مطالعه موردی کشتی مغروق سون بونگ در غرب جزیره خارک)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1162
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    امروزه تعداد بسیار زیادی شناور مغروق در محیط دریاها و اقیانوس ها وجود دارد که باید هر چه سریع تر خارج شوند، خارج سازی این شناورهای غرق شده به دلیل ایمنی دریانوردی، آلودگی های زیست محیطی، کسب منافع مادی از طریق اسکراپ کشتی مغروق و دستیابی به مصالح آن، مباحث باستان شناسی و جلوگیری از تغییرات مورفولوژیکی 1 بستر دریا بسیار ضروری می باشد. در زمینه خارج سازی کشتی های مغروق تاکنون کنوانسیون های مختلفی در سراسر دنیا و در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به تصویب رسیده است مانند: کنوانسیون بین المللی لندن در رابطه با نجات شناورهای مغروق، انگلستان 1989. کنوانسیون بین المللی نایروبی در رابطه با حذف کشتی های مغروق در محیط های آبی، کنیا 2007. کنوانسیون منطقه ای کویت در رابطه با همکاری جهت حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان، راپمی 2007. یکی از مباحث مهم در خارج سازی کشتی های مغروق، توجه به محیط زیست دریا و ارزیابی اثرات این فعالیت در محیط می باشد. در این مطالعه ابتدا روش های مختلف جهت خارج سازی کشتی های مغروق بررسی و با یکدیگر مقایسه شده، سپس معایب و مزایای هر کدام از این روش ها ذکر شده و روش برش سرد با توجه به مسائل زیست محیطی و فنی جهت خارج سازی کشتی مغروق سونبونگ انتخاب شده است.
    کدورت ناشی از جابجایی و بلند کردن کشتی، براده های تولیدی در هنگام برش کشتی، فاضلاب های بهداشتی تولید شده توسط کارگران و پرسنل، مواد زائد جامد، مواد روغنی و شیمیایی از مواردی هستند که باعث آلودگی آب و خاک می شوند که در صورت مدیریت صحیح می توان از آلودگی آب، خاک و هوا جلوگیری نمود. یکی از اثرات منفی خارج سازی کشتی مغروق سونبونگ، کدورت ایجاد شده ناشی از جابه جایی کشتی از کف دریاست که می تواند بر مرجان های منطقه بسیار تاثیرگذار باشد. لذا در این مطالعه آثار مثبت و منفی ناشی از خارج سازی کشتی مغروق سون بونگ به دقت مورد ارزیابی قرار گرفته و روش های کاهش اثرات نامطلوب بر محیط زیست منطقه مورد مطالعه ارائه گردیده است، همچنین با استفاده از نرم افزار mike21، جریان در اطراف جزیره خارک در حالت جزر و مد مدلسازی شده است و از نتایج آن، جهت زمان مناسب برای خارجسازی کشتی مغروق سون-بونگ استفاده شده است. در ایران تاکنون هیچ اقدامی جهت خارج سازی کشتی های مغروق با توجه به مسائل فنی و زیست محیطی صورت نگرفته است، لذا انجام این طرح می تواند به عنوان الگویی جهت طرح های مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

     

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها