• تعیین ارتباط بین سطح هموگلوبین aic و افسردگی اساسی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر (عج) اراک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 626
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: افسردگی یکی از اختلالات شایع خلقی است که علاوه بر نوروترانسمیترها و رویدادهای مختلف زندگی، استرسورهای مختلف درونی چون کلسترول، تری گلیسرید، قند و سایر فاکتورهای خونی نیز در ایجاد آن نقش دارند. با توجه به مطرح بودن هایپرگلیسمی به عنوان یکی از عوامل محتمل در ایجاد این ارتباط و با توجه به تناقض در مطالعات انجام گرفته در این زمینه، ما در این مطالعه بر آن شدیم تا به تعیین ارتباط بین سطوح متفاوت بیوشیمیایی hba1c (هموگلوبین (a1c و افسردگی اساسی بپردازیم.

    روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی- تحلیلی است که در آن 134 نفر به صورت تصادفی ساده از میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر (عج) اراک انتخاب شدند. این بیماران بر اساس نتیجه hba1c بدو ورود به مطالعه به دو گروه تقسیم شدند. گروهی که hba1c کمتر از 7 درصد داشتند (نفر (a=55 و گروهی که hba1c بیشتر و مساوی 7 درصد داشتند (نفر (b=79. سپس میزان افسردگی این افراد ارزیابی شده و این نتایج با استفاده آزمون های کای دو و من- ویتنی یو مورد مطالعه آماری قرار گرفتند.

    نتایج: نتایج نشان دادند که 40 درصد از افراد افسرده، hba1c زیر 7 درصد و 60 درصد آنها hba1c بیشتر و مساوی 7 درصد داشتند و بین hba1c و افسردگی ارتباط معنی دار به دست نیامد. این در حالی است که بین طول مدت ابتلاء به دیابت، انسولین و ابتلاء هم زمان به هایپرتانسیون با افسردگی اساسی ارتباط معنی داری وجود داشت.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه به نظر می رسد که عدم کنترل دیابت و در نتیجه افزایش قندخون، به عنوان عامل زمینه ای در ایجاد افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت کننده در مطالعه حاضر مطرح نمی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها