• اثرات توأم میدان الکترومغناطیسی با فرکانس کم و ویتامین a برتکوین پوست جنین موش نژاد بالب سی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 979
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با توجه به گسترش روزافزون دستگاه های مولد میدان های الکترومغناطیسی در زندگی انسان بررسی اثرات زیستی این امواج مورد توجه وسیع پژوهش گران قرار گرفته است. ویتامین a نیز در دوران بارداری برای رشد و نمو طبیعی جنین بسیار ضروری است و کمبود یا مصرف بیش از حد آن سبب ایجاد ناهنجاری می شود. در پژوهش حاضر اثرات توأم میدان های الکترومغناطیسی با فرکانس کم و ویتامین a بر تکوین پوست جنین موش نژاد بالب سی بررسی شده است.

    روش کار: این مطالعه آزمایشگاهی تجربی است. 18 موش باردار به صورت تصادفی در 3 گروه کنترل، شاهد آزمایشگاهی و تجربی تقسیم بندی شدند. در موش های تجربی در روز 10.5 حاملگی ویتامین a به میزان 15000 واحد بر کیلوگرم تزریق درون صفاقی شد. هم چنین در روزهای 12-10 بارداری در معرض میدان الکترومغناطیسی با شدت 100 گاوس قرار گرفتند. کلیه نمونه ها در روز 17.5 بارداری تشریح و بررسی های ریخت شناسی و بافت شناسی انجام گردید.

    نتایج: متوسط اندازه وزن جنین های تجربی نسبت به شاهد آزمایشگاهی افزایش یافت (p<0.05) طول فرق سری نشیمنگاهی جنین های تجربی نیز نسبت به شاهد آزمایشگاهی افزایش نشان داد (p<0.001) هم چنین ضخامت اپی درم پوست نمونه های تجربی نسبت به شاهد آزمایشگاهی افزایش یافت (p<0.05)؛ در حالی که متوسط تعداد سلول های بازال و خاردار و نیز متوسط تعداد فولیکول های مو در اپیدرم پوست در جنین های تجربی در مقایسه با شاهد آزمایشگاهی کاهش نشان داد (p<0.001).

    نتیجه گیری: در معرض قرار گیری توأم میدان الکترومغناطیسی با فرکانس کم و ویتامین a بر تکوین جنین موش کوچک آزمایشگاهی و رشد و نمو اپیدرم پوست آن اثرات عمیق می گذارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها