• مقایسه سطح سرمی تستوسترون آزاد در زنان مبتلا به پره اکلامپسی و زنان باردار با فشار خون نرمال در شهر اراک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 663
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: اختلالات پرفشاری خون شایع ترین عارضه طبی حاملگی به شمار می روند و پره اکلامپسی از علل مهم مرگ و میر در طول حاملگی می باشد. با وجود این که پاتوژنز این بیماری تاکنون به طور دقیق شناخته نشده ولی شواهدی در مورد نقش هورمون های جنسی به خصوص تستوسترون در روند این بیماری موجود است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه تستوسترون سرم خانم های مبتلا به پره اکلامپسی با خانم های حامله با فشار خون طبیعی انجام شد.

    روش کار: در این مطالعه موردی – شاهدی 27 خانم حامله تک قلوی مبتلا به پره اکلام پسی که شامل 11 مورد پره اکلامپسی شدید و 16 مورد پره اکلامپسی خفیف بوده با 62 زن باردار سالم مشابه که از نظر سن مادر، سن بارداری و نمایه توده بدنی با هم شبیه بودند انتخاب شدند و تستوسترون سرم آنها به روش الایزا اندازه گیری شد. جهت بررسی تفاوت ها در دو گروه از t-test استفاده شد و p<0.05 معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: میانگین تستوسترون در بیماران مبتلا به پره اکلامپسی 1.66 و در گروه کنترل 1.26 نانوگرم در میلی لیتر بود. ولی اختلاف دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود. هم چنین میانگین تستوسترون در گروه پره اکلامپسی شدید 2.083 و در پره اکلامپسی خفیف 1.37 نانوگرم در میلی لیتر بوده که این اختلاف نیز معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که به نظر نمی رسد تستوسترون در پاتوفیزیولوژی بیماری پره اکلامپسی نقش عمده ای را دارا باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها