• بررسی کوتاهی قد در کودکان زیر 5 سال در مراکز بهداشتی درمانی اسدآبادی تبریز سال 86 -1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 602
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: اهداف اصلی سلامت کودک برای قرن حاضر به طور خاص بر روی اصلاح میزان کوتاه قدی متمرکز شده است و یکی از اهداف اصلی who که در بهداشت برای همه در قرن 21 تعیین شده، کاهش درصد کوتاه قدی در کودکان زیر 5 سال به کمتر از 20 درصد تا سال 2020 می باشد. این مطالعه با هدف بررسی کوتاهی قد در کودکان زیر 5 سال در مرکز اسدآبادی تبریز انجام پذیرفت.

    مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی کلیه کودکان زیر 5 سال که جهت مراقبت های بهداشتی به مرکز بهداشتی درمانی اسدآبادی تبریز مراجعه می نمایند، انجام گرفت. برای بررسی معیارهای رشدی از منحنی های رشد nchs استفاده شد. از نرم افزار spss و آزمونه ای آماری کای اسکویر، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. p<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: 1600 کودک با میانگین سنی 21 ماه، شامل 5.1 درصد پسر و 49.9 درصد دختر در مدت 8 ماه بررسی شدند. رابطه معنی داری بین قد والدین با قد کودکان وجود داشت و سابقه فامیلی مثبت به عنوان یک ریسک فاکتور در کوتاهی قد مطرح می باشد. همچنین رابطه بین قد بر سن بدو تولد بر اساس معیار z-score با سن زایمان معنی دار بود (p=0.000).

    بحث و نتیجه گیری: رابطه معنی داری بین قد والدین با قد کودکان وجود داشت و سابقه فامیلی مثبت به عنوان یک ریسک فاکتور در کوتاهی قد مطرح می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها