• بررسی وضعیت سلامت عمومی کارکنان معدن سرب و روی کوشک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 624
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: سلامت جامعه کارگری یک کشور به ویژه کشوری که مبنای آن متکی به صنعت می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وجود مشکلات روانی در بین کارکنان واحدهای صنعتی از معضلات بخش صنعت بوده و شواهدی از آسیب پذیری کارکنان مشاغل صنعتی وجود دارد با توجه به اینکه شرایط خاص معادن از لحاظ وضعیت محیطی و کاری باعث شده که کارگران این بخش یکی از آسیب پذیرترین کارکنان در بخش صنعت و معدن باشند، بر آن شدیم تا با بررسی وضعیت سلامت عمومی این کارگران مطالعه ای که زمینه ساز تحقیقات وسیع تر و تعیین کننده نیازهای کارگران همراه با اقدامات عملی برای کاهش مشکلات روانی، اجتماعی و جسمانی کارگران بوده و کارآیی اقتصادی آن ها را افزایش می دهد، انجام دهیم.

    مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی، مقطعی می باشد که تحت عنوان بررسی سلامت عمومی کارکنان معدن سرب و روی کوشک بافق در پاییز سال 1385 انجام شد. تعداد نمونه 262 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه دو قسمتی بود. که قسمت اول آن مربوط به خصوصیات دموگرافی کارکنان می باشد. قسمت دوم پرسش نامه سلامت عمومی (ghq 28)، می باشد که شامل 28 سوال بوده که توسط افراد و بررسی های متعدد روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. نمره گذاری سوالات به روش ساده لیکرت انجام شد اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج وضعیت سلامت عمومی و زیر مقیاس های کارکنان مورد بررسی، گویای آن است که 25.8 درصد از آن ها از سلامت عمومی برخوردار نبودند و حدود 24.5 درصد آنها از نظر سلامت جسمی، 28.9 درصد از نظر اضطراب، 43.6 درصد از نظر اختلال در کارکرد اجتماعی و 7.5 درصد از نظر افسردگی، وضعیت مناسبی نداشتند. بیش از 21 درصد آن ها از شغل و کارفرمای خود راضی نبودند و 85 درصد دارای شیفت چرخشی بودند.

    نتیجه گیری: لازم است سلامتی کارکنان در بخش های مختلف صنعت مورد ارزیابی قرار گرفته و برنامه های کنترل و پیش گیری برای عدم ابتلا آن ها به بیماری های مختلف جسمانی، روانی و اجتماعی تدوین گردد و اقداماتی جهت برگرداندن سلامتی از دست رفته آن ها انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها