• اثر درمان سه دارویی خوراکی در کنترل قند و لیپید بیماران مبتلا به دیابت تیپ 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 558
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: از آن جا که برخی بیماران با تیپ 2 دیابت علی رغم مصرف هم زمان دوزهای بالای سولفونیل اوره و متفورمین و رعایت رژیم غذایی به اهداف درمانی نمی رسند، این مطالعه تاثیر افزودن آکاربوز به عنوان داروی سرم را بر روی متغیرهای کنترل قندخون و چربی این بیماران مورد بررسی قرار می دهد.

    روش بررسی: در این مطالعه ی نیمه تجربی، تعداد 20 بیمار مبتلا به دیابت تیپ 2 کنترل نشده که عدم تمایل به درمان با انسولین داشتند، پس از یک دوره ی سه ماهه اولیه تشدید آموزش های رژیم و ورزش وارد مطالعه شده و آکاربوز با دوز 300 میلی گرم روزانه به رژیم درمانی قبلی آنان افزوده شد. پس از گذشت 12 هفته، متغیرهای مربوط به کنترل متابولیک بیماران، مجددا مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله ی سوم در یک دوره ی دوازده هفته ای washout، آکاربوز قطع و به دارونما تبدیل شد. در پایان هر یک از مراحل سه گانه ی فوق میزان قند ناشتا و دو ساعت بعد از صبحانه، پروفایل لیپید و hba1c اندازه گیری شد. از آزمون های t زوج، repeated measure analysis، کای دو و دقیق فیشر و ضریب همبستگی اسپیرمن برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: افزودن آکاربوز موجب کاهش بیشتری در میانگین قندخون ناشتا -25.3±10) میلی گرم در دسی لیتر با آکاربوز در مقابل 10±6 میلی گرم در دسی لیتر با دارونما و (p=0.021 و قندخون دو ساعت پس از صرف غذا -24±8) میلی گرم در دسی لیتر با آکاربوز در مقابل 15±7.5 میلی گرم در دسی لیتر با دارونما، (p=0.001 در بیماران شد. میانگین سطح هموگلوبین a1c بیماران نیز کاهش داشت -1.3±0.2) درصد با آکاربوز در مقابل 0.2±0.1 درصد با دارونما و (p=0.03. به علاوه، استفاده از آکاربوز موجب کاهش معنی دار شاخص توده ی بدنی (bmi) بیماران شد -0.5±0.32) کیلوگرم بر متر مربع با آکاربوز در مقابل 0.42±0.29 کیلوگرم بر متر مربع با دارونما، (p=0.01.

    نتیجه گیری: افزودن آکاربوز به ترکیب یک سولفونیل اوره و متفورمین موجب بهبود کنترل قندخون در بیماران با تیپ 2 دیابت می شود و به عنوان یک درمان آلترناتیو برای انسولین در این گونه بیماران توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها