• تاثیر عصاره ی الکلی گیاه بیلهر (dorema aucheri) بر روی شاخص های هماتولوژیک در موش صحرایی نر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 538
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: گیاه بیلهر (dorema aucheri) از تیره ی چتریان است و ساکنان مناطق جنوبی کشور از این گیاه استفاده ی غذایی می نمایند و بر این باورند که این گیاه خواص دارویی مفیدی نیز دارد. در این تحقیق اثر مقادیر مختلف عصاره ی گیاه بیلهر بر روی هموگرام در موش صحرایی نر بالغ مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی: 50 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار در قالب گروه های کنترل، شاهد و تجربی مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه های تجربی به سه زیر گروه تقسیم شدند و عصاره ی الکلی گیاه را با مقادیر 400، 200 و 100 میلی گرم برای مدت سی روز به صورت خوراکی دریافت کردند. گروه شاهد سرم فیزیولوژی دریافت نموده و گروه کنترل هیچ دارویی دریافت نکرد. در پایان روز سی ام از ناحیه ی بطنی قلب خونگیری به عمل آمد و کلیه ی نمونه های خونی با استفاده از روش های معمول آزمایشگاهی تعداد کل گلبول های سفید، قرمز، میزان هموگلوبین و هماتوکریت، غلظت متوسط هموگلوبین سلولی (mchc)، هموگلوبین متوسط گلبولی (mch)، حجم متوسط گلبولی (mcv)، و درصد لنفوسیت ها و منوسیت ها اندازه گیری شد. نتایج به دست آمده با استفاده از روش های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج حاصل نشان داد مصرف عصاره ی گیاه بیلهر در پایان روز سی ام باعث افزایش معنی درای در تعداد مونوسیت ها، در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل شد. اختلاف معنی داری در تعداد کل گلبول های سفید و قرمز، درصد لنفوسیت ها، میزان هموگلوبین و هماتوکریت، mcv, mch, mchc بین گروه های تجربی و کنترل مشاهده نشد. هم چنین تعداد پلاکت ها در پایان روز سی ام کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل نشان داد.

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد احتمالا گیاه بیلهر به خاطر داشتن ترکیبات فلاونوییدی که دارای خواص آنتی اکسیدانت نیز هستند باعث افزایش مونوسیت ها می شود. هم چنین به نظر می رسد فلاونوییدها با مهار تولید ترومبوکسان a2 میزان پلاکت ها را نیز کاهش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها