• بررسی اثر درمانی دسموپرسین بر شب ادراری کودکان 5 تا 14 ساله

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 776
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: شب ادراری به دفع غیرارادی ادرار در هنگام خواب، بعد از سنی که به طور طبیعی کودک باید کنترل ادراری شبانه ی خود را به دست گیرد، اطلاق می شود و از مشکلات شایع و ناتوان کننده در کودکان است. درمان آن شامل درمان های دارویی و غیردارویی می باشد. ایمی پیرامین، آنتی کولینرژیک ها و دسموپرسین (ddavp) از داروهای مطرح در داروهای درمان هستند. دسموپرسین آنالوگ سنتتیک وازوپرسین بوده و عملکرد آن کاهش تولید ادرار است. از آن جا که میزان اثر درمانی و عوارض ناشی از درمان شب ادرای با دسموپرسین در مطالعات مختلف متفاوت گزارش شده است، این مطالعه به منظور بررسی اثر دسموپرسین بر شب ادراری کودکان در زنجان طراحی شد.

    روش بررسی: در این مطالعه ی نیمه تجربی، 126 کودک 5 تا 14 ساله دچار شب ادراری اولیه که طی سال های 81 تا 85 به طور سریال به درمانگاه نفرولوژی اطفال مراجعه کردند، وارد مطالعه شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه، پرسشنامه ای در مورد اطلاعات فردی و معاینات فیزیکی تکمیل شد. آزمایشات کشت و کامل ادرار، کراتینین و الکترولیت های سرم انجام و پس از رد علل ثانویه شب ادراری، بر حسب سن و وزن کودک 10 تا 20 میکروگرم از اسپری دسموپرسین داخل بینی تجویز شد. میزان اثر و عوارض دارو ماهانه و به مدت شش ماه پیگیری شد.

    یافته ها: از 126 کودک، 56 کودک (44.4 درصد) بهبودی کامل و 48 نفر (38.1 درصد) بهبودی نسبی در شب ادراری داشتند. در مجموع بهبودی کلی 82.5 درصد بود. 22 نفر (17.5 درصد) عدم بهبودی داشتند. تفاوت معنی داری بین سن، جنس و وجود استرس در زندگی با میزان اثر دارو بر شب ادراری کودکان یافت نشد. کودکانی با سابقه ی فامیلی مثبت شب ادراری بهتر به دارو پاسخ دادند. در کل بیماران عارضه ای مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: دسموپرسین داروی موثر جهت درمان شب ادراری کودکان می باشد. دارو در کودکان دچار شب ادراری اولیه که سابقه ی خانوادگی مثبت دارند، موثرتر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها